handdator

Visa fullständig version : Tomma föräldrarelationer kvar i Föräldrapanelen i PÖ



Edgar
2017-02-24, 10:29
I samband med att jag försökte hjälpa en annan medlem lade jag in ytterligare ett par föräldrarelationer i PÖ för att återskapa dennes problem med felaktigt inlagda föräldrarelationer. Via familjeöversikter lyckades jag sedan koppla loss dessa felaktigt inlagda föräldrarelationer så att endast den primära återstod. Men trots att jag nu tagit bort/"tömt" dessa felaktiga föräldrarelationer, finns fortfarande de tomma rutorna kvar i Föräldrapanelen i PÖ, se bifogad bild. Jag hittar inget sätt att få bort rutorna, högerklicksmenyerna fungerar inte o.s.v.

Även om de tomma rutorna inte har någon praktisk betydelse, är de irriterande och förvirrande. Tomma föräldrarutor (föräldrarelationer utan föräldrar) bör antingen tas bort automatiskt eller gå att ta bort via t.ex. högerklicksmenyn.

Olle_Olsson
2017-02-25, 19:05
Jag tror att ”felet” beror på att du inte har kopplat loss föräldragiftet för den person du visar i bilden.
Gör så här, ställ dig på den person som har ”felet-på-bilden” (som centrumperson), klicka på föräldrarnas gifte (som ska finnas mitt över centrumpersonen). Högerklicka, och sen ”Koppla loss”. Vill du koppla loss föräldrarna från centrumpersonen? (Efteråt hittar du föräldrarna i listan med senast använda personer) = Finns under ”Glada Gubben”.

Mitt förslag när du ska testa; Gör en ny datamapp, som du använder för testning.
Gå till Arkiv/ Hantera datamapp/ Välj ”Ny” i rubriken. Och då får du välja namn ex-vis ”Test 2017-02” + skriva in en kort beskrivning.
> Nästa, nu får du bekräfta namnet och ”Gör detta till min aktiva datamapp” är i-kryssad. Klicka på ”Verkställ”.
Nu har du en tom datamapp.
Skriv några personer och testa.
Eller använd en tom datamapp för att återläsa en sparad säkerhetskopia, ”Återläs Säkerhetskopia”.

Edgar
2017-02-25, 20:32
Olle, jag tror att du har missuppfattat mitt problem. Jag vill inte ha bort de riktiga föräldrarna, som nu står i översta föräldrarutan. Det är de tomma föräldrarelationerna, som representeras av de två tomma rutorna under Far+Mor 1 som är kvar sedan deras föräldrakoppling till barnet tagits bort. Dessa nu tomma föräldrarelationer bör inte visas. De härrör från att jag hjälpte en annan medlem, se vår Facebook-sida "Jag gillar Disgen".

Nu såg jag just på Facebook att Torgny Larsson har visat lösningen på just det här problemet. Placera det aktuella barnet som centrumperson i FÖ. Det primära föräldraparet (Far+Mor 1) visas då som föräldrar. Högerklicka på centrumpersonen/barnet och välj "Nästa familj Shift+Right". Då kommer den första "tomma" föräldrarelationen upp som "föräldrar" och man kan koppla loss den. Det fungerar alldeles utmärkt MEN jag lyckades inte hitta den proceduren utan hjälp. Problemet var att jag inte var medveten om funktionen att kunna välja "Nästa familj" för barn med flera föräldrarelationer.

Du kan vara lugn. Alla sådana här experiment gör jag i separata test-databaser helt skilda från min ordinarie släktforskning.