handdator

Visa fullständig version : Dela på släktträdet



lindarna
2017-03-07, 11:45
Hej, jag har matat in anorna i Disgen med utgångspunkt från mig själv, men känner att jag skulle vilja ha det hela uppdelat på två träd, ett för min son och ett för min svärdotter.
Hur gör jag detta enklast?
Hälsningar
Britt Lind

Hans-Peter
2017-03-07, 12:15
Hej!

Om det enbart rör sig om att dela upp det på två träd, sätter du sin soon som centrumperson, klickar på den ikon som ser ut som ett träd med grenarna uppåt i vänster sida av fönstert, och du har et träd med enbart hans anor.

lindarna
2017-03-07, 12:51
Ja då får jag en antavla för honom och jag uttryckte mig nog fel i min fråga. Jag vill ha dem helt separerade så att när jag t e söker på en person i hans träd vill jag inte ha upp personer i hennes träd,
och likadant när jag gör en lista på orter t.e.
Britt

Hans-Peter
2017-03-07, 15:55
Hej!

Nu skall vi se om jag förstår dig rätt:

Du vill dela på din databas så du har din sons anor och orter helt separerade från din svärdotters?

Eller räcker det med att de är i var sin flock?

Och du jobbar i Disgen 8?

lindarna
2017-03-07, 16:11
Ja jag har Disgen 8. Kanske räcker det med varsin flock? Då kan jag väl söka efter hans anor för sig och hennes för sig?
Jag har aldrig arbetat med olika flockar så jag vore tacksam om du vill hjälpa mig.
Britt

Torgny Larsson
2017-03-07, 16:43
Rent generellt: I Disgen 2016 går det bra att dela upp en datamapp i två separata datamappar, men i Disgen 8 finns det egentligen inget bra sätt.

Möjligheter i Disgen 8:
1) Du måste förstå hur det fungerar att jobba med flera datamappar, vilket är en fördel när man jobbar med helt olika släkter.
2) En variant är att kopiera din egna "Min Datamapp" och klistra in den med ett nytt namn, t.ex. "Svärdotters Datamapp".
Öppna en av dem, och ta bort alla personer som inte skall vara kvar.
Öppna den andra, och ta bort alla som skall bort ur den datamappen.
Det medför en hel del jobb, men ger nog ett hyfsat resultat.
3) En annan variant är att föra över de separata släkterna via Gedcom, men då förlorar man en del information, t.ex. faddrar och även problem med Anteckningar och Fotnötter i Notiserna.
Gör en söklista med alla ur svärdotterns släkt, och exportera dem till Gedcom, skapa en ny datamapp och importera dem där.
Gör sen en söklista med övriga (= din egen släkt), exportera dem till en annan Gedcom-fil, skapa en annan ny datamapp och importera dem där. Det blir en del efterarbete att göra avseende källträd och ortsträd.

Arbeta med flaggor:
Det kan vara en fördel att jobba med flaggor, och ha en flagga för svärdotterns släkt. Då blir det både lättare att avgränsa sökningar, och att exportera rätt personer, vid eventuell export till Gedcom.

Uppgradera till Disgen 2016
Uppgradera till Disgen 2016, och gör uppdelningen där.

lindarna
2017-03-07, 17:30
Tack Torgny och Hans-Peter! Detta tål att tänka på, få se hur jag gör. Borde gjort rätt från början!
Britt

Torgny Larsson
2017-03-08, 07:42
Ibland vet man inte från början vad som är rätt.

Rolf Carlsson
2017-03-14, 12:48
Men hur blir det, om det skulle visa sig, att din son och din svärdotter skulle råka ha en gemensam ana X antal generationer bakåt i tiden. Då, detta händer oftare än man tror brukar det vara bättre att ha allt i en databas. Torgnys tips om flaggor är ju en idé, varvid en gemensam ana skulle få bådas flaggor.

lindarna
2017-03-14, 13:19
Ja faktum är att dom har många gemensamma anor. Jag får läsa på om detta med flaggor.

Christer
2017-03-15, 10:28
Tänk om de skaffar barn då är det ju rätt bra om de är i samma databas. Tänk om du då vill visa ditt barnbarns anor då är det också bra om de är i samma databas. Dessutom kanske de redan är gifta med varandra!
Således rekommenderar jag att du använder flaggor.