handdator

Visa fullständig version : Koppla mitt källträd till en annan.



m11241
2011-02-25, 12:54
Om jag nu har en släktforskning där jag använder mig av källträdet och sedan vill koppla ihop det med en annan forskning där man också använder Disgens källträd hur gör jag det ?:confused:

DanielBerglund
2011-02-25, 23:52
Koppla ihop - menar du importera den ena databasen till den andra, helt eller delvis, eller något annat?

Karl-Edvard Th
2011-11-11, 16:46
Detta blir en större fråga ju mer allmänt det blir att man använder källhänvisningar.

Om jag vill koppla ihop min släktforskning med en annan forskare, som också använder Disgen, och dess källhänvisning hur importerar jag det materialet så att jag får med både källhänvisningar och ortsdatabasens kopplingar?

DanielBerglund
2011-11-13, 22:21
Det går inte att göra på något enkelt sätt...

Om man tänker sig för noga kan man nog dela en datamapp via t ex Dropbox och sedan arbeta i var sin flock. Men då får bara en person lägga in nya orter och källor.

31581
2011-12-10, 14:08
Jag har låtit min kompis göra ett Gedcomutdrag som jag importerat med källor. De hamnar då i ett eget bibliotek (ostrukturerat) som jag döpt till KÄLLA + kompisens namn.
Vid personerna finns alltså källan med. Inte perfekt men det fungerar!

Karl-Edvard Th
2011-12-11, 17:34
Hej Christer,
Ja tyvärr fungerar det inte bättre. Sedan beror det på hur källorna är namnade, Om man har med församlingens namn i namnet på källan kan man i redigera källor flytta in källan sitt eget källträd men tyvärr skapar Disgen en ny hänvisning för varje hänvisning som importeras även om ett antal notiser hänvisar till en och samma källa vilket ger en hel del extra jobb att rätta till.