handdator

Visa fullständig version : DISGEN-krasch vid rättande av dubblett



20917
2017-04-04, 18:48
Har sökt dubbletter via den inbyggda funktionen i DISGEN.
När jag så hittar en dubbelregistrerad man som har äktenskap med två kvinnor så öppnar jag resp förhållande i var sitt fönster. Med mannen som huvudperson försöker jag dra en av vigslarna till det andra fönstret så att maken får båda relationerna. (tanken är att jag sedan ska radera dubbletten.)
När jag landar med den flyttade vigseln där den ska vara så kraschar DISGEN. Efter detta måste jag starta om programmet och göra en ny dubblettsökning.
Har jag otur så kraschar det igen gång på gång. Jag tycker att frekvensen nu är högre än för ett par månader för.
För att förtydliga mig så bifogar jag ett skärmklipp.
Jag har en stor databas så en dubblettsökning tar ca 5 minuter så krascherna är tidsödande. Men det sämsta är att det för närvarande inte går att rätta databasen.
När det kraschar försvinner också historiken tex om jag sparat personer som ”till listan för sparade personer” och även personer eller familjer som är ”losskopplade” för att vara tillgängliga vid är senare tillfälle. Efter omstart av DISGEN är inget sig likt.
:o:eek:

OBS nu verkar det inte som att bilden går att bifoga TS

C-J Gustafsson
2017-04-04, 22:21
Jag har försökt göra om samma manövrar men det fungerar och skapar inga dumpar.
Kan det vara så att du har mer än grupp 1 och grupp 2 startade så att någon av personerna kan finnas i någon dold familjebild?

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "så öppnar jag resp förållande i var sitt fönster". Bägge dubblettkandidaterna är ju automatiskt öppnade i var sitt fönster när du klickat på "Flytta/Koppla" knappen.

20917
2017-04-05, 10:18
Carl-Johan!
Jag har bara 2 fönster öppna och givetvis är det som du skriver att mannen är centrumperson i resp förhållande.
Det luriga är att det är avgörande var men "placerar" den flyttade vigseln. När jag markerar platsen under existerande så kraschar det, men om jag infogar mellan centrumpersonen (mannen) och existerande så fungerar det. Sedan går det att flytta upp den relation som är "längst ned" till rätt plats, så att de kommer i tidsmässigt rätt ordning.
Jag har nu akut löst min rättning men jag ifrågasätter om det ska vara så känsligt.

Det borde inte vara så: att historiken försvinner när det kraschar. Jag menar att om jag sparat personer ”till listan för sparade personer” och även personer eller familjer som är ”losskopplade” för att vara tillgängliga vid är senare tillfälle. Efter omstart av DISGEN är inget sig likt. Tidigare använda orter och källor är borta och ersatta med andra.

C-J Gustafsson
2017-04-05, 10:39
Vi får hoppas att någon lyckas återskapa den situation som orsakar dump för dig. Jag lyckas inte var jag än placerar relationen, under centrumpersonen eller efter sista barnet. Inget annat ställe är godkänt och inget händer när jag försöker släppa.

Även om du nu löst ditt problem så kanske du har någon tidigare back-up som innehåller dubbletten i sitt ursprungliga skick. I så fall kunde du kontakta någon fadder som kan använda den för att spåra problemet.

Phryxe
2017-04-05, 16:17
Har ni båda Win 10?

20917
2017-04-05, 16:28
Jag har Windows 10 och uppdaterad DISGEN2016 i min dator - Ja.

Detta fel har inträffat många gånger under några veckors tid.
Skapas och sänds en feldump av detta till DIS?

C-J Gustafsson
2017-04-05, 19:15
Använder också W10 och Disgen 2016.5.

Bra om någon kunde följa upp, för detta är inte någon funktion som skall dumpa. Det bör rimligen finnas ytterligare någonting som är inblandat.

Christer
2017-04-06, 08:08
Torsten, om du inte har ändrat inställningarna så får vi buggfilerna. Det krävs dock oftast att samma felindikation sker hos mer än en person för att vi ska kunna återskapa problemet för att komma vidare. Det faktum att Carl-Johan inte lyckats återskapa tyder på att det är något speciellt som skapar situationen hos dig.

Edgar
2017-04-06, 08:57
Jag har också försökt återskapa problemet men inte lyckats. Precis som för Carl-Johan kan jag placera dubblettens relation hos den rätta personen, både direkt under centrumpersonen eller under sista barnet, utan problem. På andra ställen händer ingenting (förbjudna).
Jag har Win 7 Pro och Disgen 2016.5.

Torgny Larsson
2017-04-07, 11:37
Det verkar som att det kan vara skalningen i Windows som är boven i dramat. Vad jag fått veta så har du bytt till en ny dator med 14-tums skärm, och där misstänker jag att Windows-förstoringen är satt till 150% (eller eventuellt 125%) och då finns det ett känt problem i Dg2016.5 när man i familjeöversikten flyttar barn inom en barnaskara. Samma problem kan vara orsaken även till dina problem när du flyttar dubbletter. Vi vill gärna testa med din databas, för att fastställa problemet.

Torgny Larsson
2017-04-08, 20:07
Hej! Har nu testat med din databas, och vid 100% (alltså ingen förstoring) kan jag inte framkalla felet. Däremot redan vid 125% kraschar programmet ganska ofta när jag försöker flytta barn mellan familjer. Detta varnades om redan när uppdatering 5 släpptes.
Har även testat i en alfa-version av nästa betalversion av Disgen, och där kan jag inte provocera fram felet ens vid stora förstoringar.