handdator

Visa fullständig version : Mer avancerad import av faddrar, endast yrkesnotis med datum från barnets dop/födelse



Andreas Jansson
2017-04-17, 10:23
Importen av faddrar från Disgen 8.2d
Importen har ju skapat nya personer av faddrarna – mycket bra, tycker jag, men som jag ser det skulle man kunna tillvarata mer värdefull information vid importen, information som blir svårare att nå (återskapa) i efterhand

Vid importen skapas det en Yrkes-notis, dels en Levde-notis.

Här föreslår jag att det endast skapas en notis, en yrkesnotis med orten angiven i samma notis.

Ett annat problem är att datumet saknas i såväl yrkesnotis som platsnotis; datumet är ju känt genom barnets födsel/dop och borde kunna läggas till i yrkesnotisen.

Exempel: När jag har matat in i Disgen 8 att en fadder Carl Holmström var hemmansägare på Upptorp den 18/1 1858 (vid ett barns födsel), så vill jag ha tillgång till den informationen på faddern, även där denne figurerar som en egen person i Disgen 2016. Nu jag jag i hans personöversikt endast se att han någon gång har bott på Upptorp och att han någon gång har varit hemmansägare (någonstans) samt att han har var Selmas fadder.

1235
Informationen om när faddern figurerade som hemmansägare på Upptorp skulle gå att läsa ut ur Disgen 8, i samband med importen till Disgen 2016.

Dessa punkter ser jag som mycket viktiga att komma tillrätta med. När man väl börjat använda fadderpersonerna som vanliga personer i Disgen2016, och lägger till fler yrkes-notiser på dem, kommer det att bli ännu svårare om man i efterhand med något slags automatik vill försöka ordna till samma sak. Det torde väl vara lättast att göra vid importen?

Torgny Larsson
2017-04-17, 23:25
Detta är kända önskemål som har diskuterats under lång tid. Tydligen gick det inte att fixa i konverteringen till första versionen av Disgen 2016, och det har inte heller fått den prioriteten att det kommer i nästa version heller. Produktrådet gör löpande prioriteringar av vad man kan hinna med att göra.
Men i det som redan är programmerat för nästa betalversion, och som vi testar för tillfället finns en hjälpfunktion, med vilken du kan åstadkomma just det du efterfrågar. För varje fadder som överförts från Disgen 8 till Disgen 2016 kan du välja hur faddern skall behandlas och vad som skall kompletteras. Även t.ex. att överföra faddrarna som text i en notis hos fadderbarnet. Men tester tar tid, och det måste fungera utan problem innan det släpps.

kallstrand
2017-04-18, 20:13
Är det sådana intressanta fadderfunktioner tänkta för framtida versioner Torgny Larsson? Kan man tro att det blir av ser jag det lämpligt att vänta med att köra Dg2016 skarpt. Har jag förstått det hela rätt så måste det göras innan konverteringen.
Bättre sent än aldrig, men det hade kanske sparat en hel del extraarbete för tidigare "konverterare".

Torgny Larsson
2017-04-18, 21:12
Den nya funktionen fungerar för alla, när man än konverterar till Disgen 2016, så det är ingen mening att vänta med att konvertera. Hjälpfunktionen att ta hand om faddrarna kommer att finnas i nya Disgen, inte i Disgen 8.
Detta under förutsättning att alfa- och beta-tester fungerar, så att vi får OK att släppa funktionen.
Observera att det är en hjälpfunktion, där du i dialog går igenom alla de skapade fadder-personerna från Disgen 8, och bestämmer från fadder till fadder vad du vill göra med informationen.

Andreas Jansson
2017-04-20, 20:44
Då hoppas jag hoppas att mitt förslag enligt ovan får ligga kvar för ytterligare utvärdering. Förslaget rör just den initiala importen från Disgen 8.
(Jag vill inte gå igenom 1000+ faddrar för att kontrollera och trycka OK på alla.)