handdator

Visa fullständig version : Visa yrke och hemvist på faddrar i barnets personöversikt



Andreas Jansson
2017-04-17, 12:46
Jag efterlyser mer omfattande visning av faddrarna i barnets personöversikt. Det känns för mig relevant att kunna se minst samma uppgifter kring faddrarna i Disgen2016 som i Disgen 8, på barnets personöversikt, d.v.s. utan att behöva öppna varje fadder i egen personöversikt (där i dagsläget dessutom datumet för yrket och platsen saknas).

Ett exempel från Disgen 8.2d:
1238

Jag har önskemål om att det blir yrke+ort+datum som importeras till en enda yrkes-notis i Disgen 2016, när man gör importen från Disgen 8, istället för till två separata notiser (se föregående inlägg (https://forum.dis.se/vb/showthread.php/2923-Mer-avancerad-import-av-faddrar-endast-yrkesnotis-med-datum-fr%E5n-barnets-dop-f%F6delse?p=13161#post13161)). Att yrke, plats och datum inte lagts i en och samma notis vid importen ställer till det något för detta förslag om utökad visning, då jag i anslutning till varje fadder skulle ha velat se en av dess notiser (den relevanta med yrke och plats som gällde vid barnets födelse).

Så här ser fadderöversikten ut i Disgen 2016, inne på barnets personöversikt:
1237

För visningens vidkommande kunde eventuellt den (yrkes)notis hos respektive fadder som har ett datum som infaller under barnets födsel, visas tillsammans med faddern.
Exempel på hur jag tänker mig att det kunde se ut:
1236
Eventuellt behöver man då en tredje rad för de anteckningar som kan förekomma som endast gäller fadderskapet, eller om man kan bygga ihop det som en text som visas direkt efter (till höger om) yrkesnotisen.

För att undvika besvärliga datumsökningar (där programmet kan få flera träffar om datumet för mer än en yrkesnotis överlappar födselns) kan det dock behövas något slags tydligare flaggning i databasen, för att visa att en viss yrkesnotis hör ihop med fadderskapet / en annan persons födelse, så att det dessutom säkert blir rätt yrkesnotis som visas.

Som jag förstår av de långa forumtrådar som handlar om den nya hanteringen av faddrar är jag inte ensam om att bli bli litet besviken. Några dagar in på min 30-dagars testperiod är jag tveksam till vilket program jag ska fortsätta i. Under ytan – i databasen – ser jag det som mycket roligare att ha faddrarna hanterade som vilka personer som helst och att kunna göra riktiga släktkopplingar mot dem, men det är gränssnittet som möter en först och som man som användare ska jobba i. Därav mina förbättringsförslag.

Christer
2017-04-24, 08:04
Jag er att få återkomma med kommentarer om dina båda fadder-förslag när jag tittat över hur väl de stämmer med de förändringar vi arbetare med.