handdator

Visa fullständig version : Förenklad inmatning av faddrar



Andreas Jansson
2017-04-17, 13:26
Låt fadderns plats (ort) läggas in på yrkesnotisen (eller i värsta fall som kommentar på Levde-notisen)! Det känns som ett exakthetskrav som går ut över användarvänligheten att man nu ska skapa en plats-notis och en yrkes-notis och dessutom mata in separata datum och källor för dem.
Det finns inget rim eller reson (för mig som användare) i att notiserna ska matas in på olika sidor i denna inmatningsguide för faddrar, där man dessutom förutsätts mata in samma datum och samma källa två gånger om för varje fadder(!) – uppgifter som programmet redan kan ha tillgång till genom att man matat in dem på barnet, och som programmet skulle kunnat sparat automatiskt eller åtminstone visat som förifyllda värden.

Förslag på effektiviserad inmatning av faddrar, för att slippa den långa guiden med flera rutor för varje fadder:

En enda snabbinmatningsruta, lik den gamla från Disgen 8.2, där yrke och plats hamnar i en enda notis (kanske krävs en inställning för att alla ska bli nöjda med om det ska vara yrkesnotisen, platsnotisen eller två separata) och naturligtvis med skillnaden från Disgen 8 att nya personer skapas utifrån det man matar in (samt dubblettkontroll och med möjligheten att plocka in redan befintlig person).

1240
Fadderredigeringsrutan från Disgen 8 borde stå modell för en snabbinmatningsversion av fadderregistrering även i 2016.


1239
Om förslaget på en enda effektiv inmatningsruta lik den i Disgen 8 inte går att genomföra (min förhoppning att det går!), tycker jag åtminstone att datum och källor kunde vara förifyllda, samt att man kunde banta antalet sidor i fadderguiden genom att slå ihop Yrke och Plats till en registreringspost.

Christer
2017-04-24, 08:03
Jag er att få återkomma med kommentarer om dina båda fadder-förslag när jag tittat över hur väl de stämmer med de förändringar vi arbetare med.