handdator

Visa fullständig version : Vad betyder förkortningarna



m13470
2017-04-20, 22:49
I Skultuna F:5 Bild 52 på nr 9 Anders Granat står det i kolumnen längst till höger står det: dito i tysthet enl kon. Bef. utslag ???. Vad betyder förkortningarna och vad är sista ordet.
Med tack påförhand!

Hans-Peter
2017-04-21, 00:25
Hej!

Jag är inte 100% säker på vad det står, men tror det skall utläsas som nedan:

Han har tydligen har begått självmord (intagit svavelsyra) skall han begravas i tysthet enligt konungens Befallningsmans utslag, undrar om det kan vara en förkortningen för denna ämbetsmans namn det står sist eller en signatur för den som har gjort anteckningen. Det är hur som helst Pastors Adjunkt O.V. Blom som skall förrätta handlingen.

m13470
2017-04-21, 09:20
Tack Hans-Peter!
Då förstår jag. Sedan kan man undra varför en konungens Befallningsman måste handlägga ett sådant här ärende. Det tog ju över två månader innan han blev begravd. Var det för att han varit soldat eller var det så vid alla självmord. Konungens befallningsman i detta fall, var det en polis?

Med vänlig hälsningar
Ove Larsson

Hans-Peter
2017-04-21, 10:08
Hej!

Eftersom jag inte är 100% säker om förkortningen skall tydas konungens befallningsman (länshövdingen i dag) eller konsistorium (stiftet med biskopen) kan jag inte ge säkert svar.

Men tiden mellan död och begravning tyder ju på, att det har varit en utredning om det var självmord eller olyckshändelse: Drack han en sup svavelsyra i tron att det var brännvin eller var det med berått mod för att ta livet av sig?

Man har tydligen kommit fram till att det senare var fallet.

Hade det varit en olyckshändelse kunde han begravas på vanligt sätt med klockringning, fanor hedersvakt o.s.v., men det kunde han inte som självmördare.