handdator

Visa fullständig version : Sökning på datum för t.ex. giftermål



dis21641
2017-04-24, 17:17
Hej

Jag har gjort en openRGD-körning och fått lite fel. En del har jag hittat och åtgärdat men en del är lite svårare att klura ut. Jag skulle behöva ha tips på hur jag hittar en person som är gift ett visst datum, ett datum jag fått ur RGD-körningen. Jag har försökt på lite olika sätt i DISGEN2016 men inte fått det resultat jag vill.

Hälsningar
Håkan Wallenthin

C-J Gustafsson
2017-04-24, 19:30
Det där har blivit ett problem i Disgen 2016, eftersom familje-identiteten i GEDCOM filen inte lagras utan "hittas på" när GEDCOM filen skapas. I gamla Dg8 kunde man direkt söka på familje-identiteten.

Listorna i openRGD som berör relationen har som identitet den familje-id som GEDCOM filen råkade få. Så den enda möjligheten är nu att läsa direkt i GEDCOM filen (just den man använt i openRGD), söka efter familje-id för att hitta någon individ-identitet som ingår i familjen och söka på det i Disgen 2016.

Tyvärr krävs det ju lite datorkännedom, men å andra sidan är en GEDCOM fil en text-fil som är enkel att läsa och kan öppnas med en vanlig texthanterare, t.ex. Notepad/Anteckningar. Där finns också bra sökfunktioner.

dis21641
2017-04-24, 23:06
Tack
Jag ska nog kunna läsa text-filen, är gammal systemutvecklare.
Hälsningar
Håkan

ollfa
2017-04-25, 08:17
Du kan använda den vanlig sökningen (med kikaren).
Nollställ först, Välj sen bara notistypen 'Gift' på fliken Notistyper och fyll i ditt datum överst i både Från och med och Till och med rutorna.
Resultatet är de båda personerna som gifte sig då!