handdator

Visa fullständig version : Ett irritationsproblem



48738
2017-05-10, 13:05
Problemet verkar löst i vissa uppgifter men inte för att "hämta" bilder.
Problemet är att när jag trycker på knappen hämta hamnar jag i en för Disgen förvald mapp. Nu har jag mina bilder förvarade på en annan hårddisk, så det blir lite knappande fram till den mappen.
Önskan är ju att Disgen håller kvar i minnet var jag sist hämtade en bild.
Jag antar att det inte kan var några större problem att fixa?

//Göran

Edgar
2017-05-11, 08:38
Jag håller med dig, Göran. Visst borde Disgen komma ihåg var jag hämtade bilder senast. Men å andra sidan är det stora fördelar med att kopiera de bilder, som skall läggas in i Disgen, till Disgens egen mapp för bilder, DgPic, och sedan lägga in dem i Disgen därifrån. Bilderna blir då en del av Disgens datamapp och följer med vid säkerhetskopieringen eller när man vill flytta datamappen till en annan/ny dator etc.

48738
2017-05-11, 12:49
Nu är det så att jag har en egen mapp som heter "mina bilder för disgen, denna mapp ligger i sin tur i en mapp som heter "släktforskning". Allt detta pga att den ligger i en annan hårddisk där inte själva programmet kan ligga. Jag ser det som en säkerhetsåtgärd. Säkerhetskopieringen sparas i en tredje hårddisk.
Och jag förstår inte riktigt problemet för den som vill spara sina bilder i DgPic-mappen, den finns ju kavar.

Edgar
2017-05-11, 13:37
OK. Var och en gör som man själv tycker är bäst. Och jag håller helt med om att Disgen borde komma ihåg den bildmapp man senast använde.

m00707
2017-05-11, 14:48
Men disgens datamapp ligger ju inte på samma ställe som programmet, den kan ju läggas var som helst. Och då det finns så stora fördelar med att ha alla disgens bilder i dgpic, så kan du väl lägga disgens datamapp i mappen "släktforskning" och sen bilderna i dgpic.

48738
2017-05-11, 16:06
Kommer den ihåg då var den ligger nästa gång? I så fall är det ju inga problem.
Måste man ange ny sökväg för alla bilder som man har idag?

m00707
2017-05-11, 16:14
Ja det kommer den ihåg eftersom dgpic är standardmapp för bilder.
Sökvägen måste ändras, vilket du troligtvis kanske hade måst göra ändå en vacker dag.
Det är ju inte säkert att dina bilder ligger på samma ställe i en framtida dator.
Exempelvis så kan ju windows-disken heta C: sen kan en Recoverydel heta D: och en Verktygsdel heta E:
Första lediga hårddiskenhet för ytterligare en enhet blir då F:
Men ligger bilderna i dgpic, så anges ingen absolut sökväg, typ F:\släktforskning\bilder till disgen\, utan relativt din datamapp där dgpic ingår.

48738
2017-05-12, 13:25
När jag flyttade mappen dgpic blev resultatet som det jag önskade mig att den skulle vara kopplad till "mina bilder för Disgen".
Tack för all hjälp!!!

/Göran