handdator

Visa fullständig version : Bilder i ortsförteckningen



kallstrand
2017-05-16, 16:14
Möjligheten finns ju att bifoga bilder i ortsförteckningen i Disgen. Någon möjlighet att storleksförändra finns ju inte i programmet. Jag efterlyser därför förslag på lämplig storlek, ni som brukar använda denna något "dolda" funktion.

Christer
2017-05-17, 07:55
Jag har noterat ett förbättringsförslag att efterlikna den vanliga bildnotisen (#3840).

kallstrand
2017-05-17, 09:02
TACK, det vore ju utmärkt. Man kan ju givetvis prova sig fram, men en inställningsmöjlighet skulle ju naturligtvis underlätta. Tänkte lägga in lite info om olika fastigheter, ägarförhållanden mm. Då förhöjer det givetvis med bilder.

kallstrand
2017-05-18, 09:54
Christer Gustavsson: Tyvärr upptäckte jag en felaktighet angående detta ämne: I samband med bilden i ortsförteckningen finns ju möjlighet att skriva in text. OBS! Denna text kommer ej med i Dg 2016 vid utskrift. Däremot fungerar det i 8:an. Jag funderar om det möjligen finns någon skrivarinställning jag missat. Källförteckning, ortsförteckning osv är ju naturligtvis ikryssat. Klargörande: bilden kommer med, dock inte den inskrivna texten till orten.

Christer
2017-05-18, 11:10
Det verkar inte kunna gå, fixat ett förbättringsförslag (#3892).

kallstrand
2017-05-18, 12:37
Aj då! Ja, det var mer angeläget än möjligheten till storleksförändring. Förmodar att det lär dröja ... Tur att jag fortfarande inte kör Dg2016 skarpt, utan får då fortsätta att lägga in denna info i 8:an tillsvidare.

kallstrand
2017-05-19, 15:28
Eftersom ingen annan verkar ha reagerat, så verkar inte möjligheten till bild och text i ortsförteckningen varit speciellt mycket utnyttjad. Finns ju beskriven i hjälpen/handledningen så det var väl tänkt att den skulle fungera. En ungefärlig tidsplan vore ju intressant att få.

ingera
2017-05-19, 17:59
Jag använder bilder i ortsregistret mycket. Ända ner på husnivå i en by. Har ca 400 bilder på fastigheter.
Vad jag saknar är att kunna använda dessa bilder utan att behöva lägga till den i databasen flera gånger.
Exempel. När jag lägger till en födelsenotis / Dödnotis / Flyttnotis / Levdenotis / med ort från ortsregistret så få en fråga " Använda bild från ortsregister Ja /Nej"
Dessa ska sedan följa med i utskrifterna.
Då skulle man inte behöva lägga in en bildnotis och en bild ortsregistret.
Hade inte noterat att beskrivningarna inte kommer med. Hoppas de kommer.

kallstrand
2017-05-19, 19:07
Ja, det finns ju många alternativ att använda bilder. Däremot ser jag inte direkt det behovet. Bilden i ortsregistet blir ju ändå kopplat till flera personer om man använder samma ort, men jag förstår tanken. Inte så krångligt att hämta eventuell bild en gång till från DgPic (eller var man har bilderna). Har funderingar på utöka med kyrkor exempelvis. Förutsättningen att texten i ortsbeskrivningen åtgärdas ganska omgående om möjligt.

ingera
2017-05-19, 19:30
Beskrivningar är ett fel. Förbättringsförslag finns. Hoppas också att det kommer tillbaka ganska snart.
Det andra är ett förslag på ändrade funktionalitet.

kallstrand
2017-08-16, 14:39
Eftersom ingen annan verkar ha reagerat, så verkar inte möjligheten till bild och text i ortsförteckningen varit speciellt mycket utnyttjad. Finns ju beskriven i hjälpen/handledningen så det var väl tänkt att den skulle fungera. En ungefärlig tidsplan vore ju intressant att få.

Eftersom jag på annan plats i forumet läser att att ni håller på med en ny betalversion 2017.

Vad jag har förstått ligger en hel del förbättringar och rättelser på kö för att åtgärdas. Jag undrar då när dessa är tänkt att sjösättas?

För egen del väntar jag på att bildtexten i ortsförteckningen skall åtgärdas, plus mycket annat.
Innan dess kan jag inte använda Dg2016 fullt ut.

Christer
2017-08-16, 15:52
Det är #3842 som är åtgärdad och kommer till nästa betalversion.

Vi försöker prioritera både förbättringar och rättningar efter allvarlighet och behov. Men du kan inte att räkna med att alla brister blir åtgärdade till nästa version. Ofta finns det olika sätt att lösa situationen och i andra fall kan det handla om tycke och smak.

kallstrand
2017-08-16, 19:02
Det är #3842 som är åtgärdad och kommer till nästa betalversion.

Vi försöker prioritera både förbättringar och rättningar efter allvarlighet och behov. Men du kan inte att räkna med att alla brister blir åtgärdade till nästa version. Ofta finns det olika sätt att lösa situationen och i andra fall kan det handla om tycke och smak.

Bra om det är rättat. Eftersom det är en funktion som uppenbarligen inte fungerar, så ber den väl åtgärdas utan att man behöver vänta på en betalversion. Fungerade i 8:an och är beskriven i Dg2016: manual.

kallstrand
2017-08-16, 19:33
Bra om det är rättat. Eftersom det är en funktion som uppenbarligen inte fungerar, så ber den väl åtgärdas utan att man behöver vänta på en betalversion. Fungerade i 8:an och är beskriven i Dg2016: manual.

Det står förbättringsförslag 3892 tidigare i denna tråd. Kanske inte spelar någon roll , men nu skriver Du 3842 Christer.

kallstrand
2017-10-22, 11:29
Hur mycket av ovanstående kommer med i kommande uppdatering Dg 2016:6? Funktionen att bildtexten i ortsförteckningen har försvunnit är ju ett fel och inte ett förbättringsförslag. Finns i 8.2d och fungerar.