handdator

Visa fullständig version : Dubbla uppsättningar källreferenser efter konvertering till Disgen 2016



m19780
2017-06-23, 12:23
Ett exempel:
I Disgen 8.2d ser referensen ut så här: Internet> Anbytarforum> Släkter> Introducerad adel> Gyllensvans> 20031114> G. Listigh

Vid försök att konvertera till Disgen 2016 får jag följande röda felmeddelande:
Källreferens till gruppen "Anbytarforum> Släkter> Introducerad adel> Gyllensvans> 20031114> G. Listigh" ovanför källan. Ny källa "Anbytarforum> Släkter> Introducerad adel> Gyllensvans> 20031114> G. Listigh" skapad i gruppen "Källor skapade av konverteringen".

Referensen finns nu alltså på två ställen, såväl under Internet som under Källor skapade av konverteringen. Vad bör jag göra?

Referenser till webbsidor kan knappast anses goda, bl a därför att de inte är särskilt beständiga, men kan i avsaknad av dokument ibland inte undvikas. Hur gör man en i Disgen godtagbar hänvisning till en webbsida?

Trevlig midsommar!

Christer
2017-06-26, 08:35
Situationen har uppstått genom att du använt grupp som källhänvisning på ett sätt som i och för sig var tillåtet i Disgen 8 men inte var avsikten. I Disgen 2016 försöker vi hjälpa till att korrigera det. Så det har inget med att göra att du hänvisar till internet.

Mitt förslag är att du går igenom innehållet i "Källor skapade av konverteringen" och flyttar in dem där du vill ha dem. Du kan se vilka personer och notiser som använder de båda hänvisningarna genom att markera och klicka i källträdet (ikonen "Redigera källor"). Samtidigt kan du kolla om du ska ta bort den ursprungliga.

m19780
2017-06-26, 22:06
Tack, Christer! Efter att ha ägnat ett par timmar åt mitt problem så ser det nu ut att vara undanröjt.