handdator

Visa fullständig version : Praxis för registrering av ändrade efternamn



Eje
2017-06-23, 16:29
Finns det en praxis för Disgen hur man registrerar ändrade efternamn? Från slutet av 1800-talet blir det ju allt vanligare att inte minst kvinnan byter efternamn i samband med giftermål. Personligen anser jag denna information vara så viktigt att det borde finnas ett speciellt namnfält i Disgen för ändrade efternamn. Problemet accentueras t.ex. i Disbyt där man riskerar att inte få träffar om flera namn står i efternamnsfältet.

Hans-Peter
2017-06-25, 20:30
Hej!

Jag har, enligt ett tips jag fick för länge sedan i detta forum, skrivit in efternamnen i den ordning de förekommer.

Alltså Sofia Andersson gifter sig med Anders Persson och kommer därefter i min Disgen att stå som Sofia Andersson Persson.

Sedan hoppas jag inte hon gifter sig fler gångar.:-)

Men jag får träff när jag söker på såväl Sofia Andersson som Sofia Persson, och det är det jag vill uppnå.

Sedan hoppas jag att Disgen så småningom, i likhet med de flesta andra släktforsknings program, kommer att kunna hantera flera efternamn på ett smidigt sätt med ett fält för namn vid dopet och ett fält för namn som gift/efter namnändring.

m00707
2017-06-26, 11:18
Jag har ett svagt minne av att man då inte får använda skiljetecken mellan efternamnen.
Andersson Persson går bra.
Andersson, Persson lär inte funka.
Men jag kan ha fel.

Hans-Peter
2017-06-26, 12:13
Hej!

Jag kan glädja dig med att det inget fel är på ditt minne.:-)

Enbart ett mellanslag för användas.

Phryxe
2017-06-27, 15:39
Det behövs funktioner för att bättre hantera flera olika namn på en och samma person. Det aktualiseras inte minst av de nya namnregler som träder ikraft 2017-07-01.

https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn/nypersonnamnlagfrom1juli2017.4.5c281c7015abecc2e20 2edad.html

Christer
2017-06-27, 16:17
Vi jobbar med det så vi får se hur det landar.
Till viss del var olika namn övertiden en 1900-tals-företeelse. Makan tog mannens efternamn vid vigslen, på senare tid kan det vara tvärtom om eller att man tar ett helt nytt efternamn. Tidigare förekom det nya namn främst för soldater och borgare.

Phryxe
2017-06-27, 16:42
Emigranter (kanske även immigranter) är också en kategori som bytt namn.

Hans-Peter
2017-06-27, 18:49
Hej!

Ja för det första har jag själv bytt namn för några år sedan, och för det andra har jag ett par bröder som emigrerade till USA i början på 1900 talet, de het båda Larsson här i Sverige, men bytte till Lawson när de väl kom i land i USA.

Och sedan alla de fruntimmer som har gift sig och tagit makens efternamn.:-)

Christer skriver ovan att det tidigare främst var ett problem med soldater och borgare, jag utgår från att han räknar präster till den senare kategori. Men soldaterna kan också ställa till ett litet helsike om de flyttar från ett kompani till ett annat. Jag har en ana som heter omväxlande Roos, Russ, Green och slutligen avlider som Roos. Roos och Russ kan vara felskrivning av prällen, men Green kan knappast faller under den kategori.

Phryxe
2017-06-27, 19:23
Om man får spinna vidare på detta med namnfält vore det bra om man för varje "alias" kan ange tidsperiod och källa. Dessutom vill man väl att alla namnvarianterna ska kunna sökas fram i Disgen på samma sätt som namn söks fram idag (helst utan några nya specialinställningar). Jag förmodar att perioderna t.o.m. kan överlappa varandra.

Eje
2017-06-27, 23:45
Tack för de tips jag fått. Jag ser att det är fler än jag som önskar en lösning på efternamnsfrågan. Bra att utvecklarna också ser problemet. DIS gör reklam för Disbyt. Jag skickade nyligen in min första fil och kan konstatera att jag inte i något fall fått träff där jag skrivit in mer än ett namn i efternamnsfältet.

Hans-Peter
2017-06-28, 01:39
Hej Eje!

Jag tror inte det är det som är orsaken till att du inte har fått träff, jag har som du förstår flera som har mer än ett namn i efternamnsfältet, och har fått träff på flera av dem när jag har skickat in Disbyt utdrag.

Rolf Carlsson
2017-06-29, 17:19
Det är väl så, att sökfunktionen resp. matchningsfunktionen i den nuvarande versionen av Disbyt inte är den bästa.

Allt eftersom skilda register och databaser digitaliseras blir det mera viktigt att ange alla förekommande efternamn, för att få träff i skilda databaser. Exempelvis i skoldatabaser går det ju inte att söka på namnet som gift.