handdator

Visa fullständig version : Släkttavla



48738
2017-07-19, 16:32
Jag skulle önska att man kunde göra en släkttavla där alla med en viss flagga kunde vara med. Centrumperson kan man välja separat.
Och varför denna önskan? Jo nu kommer inte alla ingifta och deras antavla med i släkttavlan om dom inte är med i centrumpersonens antavla.

48738
2017-08-02, 14:18
Ingen som har någon synpunkt?

Olle_Olsson
2017-08-03, 22:10
1; Tänker du visa detta som en digital släktbok, på din dataskärm. > HTML.
https://www.dis.se/html-export
Vid HTML-export, väljer man i sista ”valet” vad som skall ingå i exporten. Söklista, eller flaggor om du valt sådana (istället för alla inmatade personer).

2; Eller ska du skriva ut på papper.

3; I viket fall, är mitt tips är att göra en ”söklista” att utgå ifrån (om du inte vill ha med alla inmatade personer).
Välj en person som centrumperson (startperson, för den släktgrenen), och sen gör man en Antavla (välj obegränsat, eller antalet generationer bakåt)
Sen högerklickar man i Antavlan och väljer ” Skapa söklista med personerna i tavlan”
Sen högerklickar man igen i söklistan och väljer ”Utöka söklistan” med; Barn.
Sen högerklickar man igen i söklistan och väljer ”Utöka söklistan” med; Partner.
Sen högerklickar man igen i söklistan och väljer ”Utöka söklistan” med; Föräldrar.
Klart.

Om söklistan innehåller någon/några som du vill ta bort (högerklick i söklistan ”ta bort markerade rader”, eller klicka på ”Delete”)
Om du vill ha flaggor för de valda personerna ställ muspekaren på första raden i söklistan, håll ner ”SHIFT” + ”CTRL”- knapparna samt tryck ner ”END”- knappen, så blir alla raderna ”blåmerkerade”, och sen högerklick i söklistan ”Lägg till flaggor för markerade personer”, sen öppna ”Redigera flaggor”, sätt namn på flaggan och om du kryssar i rutan ”Familjeöversikt”, så ser du i FÖ vilka personer som ingår i den ”valda flaggan” (när du ”vandrar” omkring i din Disgen)

4; Utskrift på papper/PDF (förslagsvis någon av dessa);
Söklista (Ansedlar för alla)
Släktmatrikel – Tabell
Släktmatrikel - Träd

48738
2017-08-04, 14:05
Punkt ett är OK, det kan jag göra.
Skriva ut på papper är det jag vill.
Punkt tre är inget nytt för mig, något jag gör emellanåt för olika uppgifter.
Men punkt fyra är helt främmande för mig. "Söklista (Ansedlar för alla"), var får jag fram det någonstans. Kan inte hitta det under "utskrift" eller "Skriv ut släktbok".

/Göran

Olle_Olsson
2017-08-04, 14:59
Söklista ” Ansedlar för alla” finns under ”Utskrift” och nedanför ”Stamtavla” (i både Disgen 8.2d och Disgen 2016.5)

48738
2017-08-04, 16:07
Tack!
Det var jag som stirrade mig blind på "ansedlar för alla under "ansedel"