handdator

Visa fullständig version : läshjälp - var bor Rasmus Nilsson



Svarte-Villes barnbarnsbarn
2017-07-29, 21:56
Hej!

Är det någon som kan lista ut vilken ort som avses? Jag har brottats med detta alldeles för länge nu :) Min bästa gissning är att det är en omskrivning av Katslösa, men jag har inte hittat honom där. Även Anders Nilssons hemvist i Tollarp får gärna bekräftas eller avfärdas.

Jag är till 80 % säker på att den avlidne brodern Gemmar (Giödmar) Nilsson är min ana, men mer bevis behövs. Denna bouppteckning är viktig eftersom kyrkoarkiven i hans hemsocken Fjärestad är uppbrunna.

1308

1309

Min tolkning:

på desse Omyndige Barrnens wägner war tilstädes farbröderne Och frälsebönderna anders nelsson i Tollarp(?), rasmus Nelsson i XX XX, och Tufve nelsson i walåckra, jemwähl på änckans sida woro hennes Bröder Niels Persson I Glumslöf tillstädes,

Stort tack till den som gör ett försök!

Källa: Luggude häradsrätt (L, M) FIIa:1 (1750-1780) Bild 750 / sid 12 (AID: v96861a.b750.s12, NAD: SE/LLA/10042). (En mer korrekt hänvisning för den som inte använder ArkivDigital är nog bouppteckning nr 12, s 72)

Anders Larsson
2017-07-30, 22:26
... begäran af änkan Swenbog Persdotter i Norra Walåckra ... afledna rusthållaren Genmar Nelsson som bebodde Rusthållshemmandet N:o 3 1/3 Fierestad Socken och Norra Walåckra by beläget ... på desse omyndige barnens wägnar war tilstädes farbröderna och frälsebönderne Anders Nelsson i Tollarp, Rasmus Nelson i Rise Kaslösa, och Tufwe Nelson i Walåckra, Jämwäl på änkans sida woro hennes bröder Niels Persson i Glumslöf tillstädes, såsom wärderingsmän woro Nämdemännen ...

En broder saknas tyvärr.

Lycka till,
Anders Larsson

Svarte-Villes barnbarnsbarn
2017-07-30, 22:52
... begäran af änkan Swenbog Persdotter i Norra Walåckra ... afledna rusthållaren Genmar Nelsson som bebodde Rusthållshemmandet N:o 3 1/3 Fierestad Socken och Norra Walåckra by beläget ... på desse omyndige barnens wägnar war tilstädes farbröderna och frälsebönderne Anders Nelsson i Tollarp, Rasmus Nelson i Rise Kaslösa, och Tufwe Nelson i Walåckra, Jämwäl på änkans sida woro hennes bröder Niels Persson i Glumslöf tillstädes, såsom wärderingsmän woro Nämdemännen ...

En broder saknas tyvärr.

Redigering: Jag fann just att det finns en församling som heter Risekatslösa. Stort tack för hjälpen, Anders :)

-------------------------------------
Tack så mycket för svaret!

Ja, en saknas, såvida det inte skulle stått "broder" istället för "bröder".

Det du översätter till Rise Kaslösa. Jag får det, bokstav för bokstav, till risa/visa Kaslusse. Din tolkning låter mer som en plats, men var ligger den? Mina sökningar är resultatlösa.