handdator

Visa fullständig version : hur tar man bort inmatade gedcom filer i Disgen 2016



LGD
2017-09-03, 09:21
Har importerat en gecom fil från 8.2 tidigare, när jag hade gjort namn tillägg i 8.2 så importerade jag en ny gedcomfil till disgen2016.
Nu får jag dubletter av inmatade uppgifter.

Hur raderar man den tidigare inmatade gedcom filen i disgen 2016 för att slippa dubletter?
har provat att avinstallera programmet o installera igen men gedcom filerna var kvar.

C-J Gustafsson
2017-09-03, 11:25
Importen av GEDCOM filen fick en flagga med datum för importen.

Gör en söklista på alla poster med den flaggan.
Se till att söklistan inte innehåller fler personer än de som skall tas bort.
Markera alla i söklistan med Ctrl A
Högerklicka och välj "Radera markerade personer"

Det är alla personer från GEDCOM filen som raderas, inte bara de som blivit dubbletter.

Olle_Olsson
2017-09-04, 17:07
Innan du gör något ”drastiskt” i databasen, bör du först göra en säkerhetskopia (ifall något går fel).
När du gjorde GEDCOM-importerna till Disgen 2016, så fick de personerna en flagga med datum & klockslag.
Du får välja (kolla upp) vilken av dina Gedcom-import som ”är bäst” och skall vara kvar (den andra tar du bort).

Gå till Kikaren eller Sök personer, Nollställ sökvillkor, gå till ”Personer” i vänstermarginalen. Kryssa i rutan; ”Begränsa sökning via flaggor” och sen kryssa i; ”Någon av dessa flaggor”, och välj vilken ”flagga” du vill ta bort och markera den, klicka sen på > (pil till höger), då flyttas flaggan över till rutan ”Valda” och klicka sen på ”Sök”. Då får du upp en söklista med personerna.

Ta bort personerna i söklistan;
Markera alla i söklistan med Ctrl A. Sen högerklick i söklistan, längst ner finns ”Radera markerade personer”, och då får du upp en ny sida ”Processen går inte att ångra”.