handdator

Visa fullständig version : Flytta till molnet



Eje
2017-09-04, 17:29
Jag funderar på att flytta hela Disgen till molnet. Vilka inställningar behöver jag göra för att peka mot den nya sökvägen till huvudmappen Disgen som idag ligger under Dokument? Behövs även andra åtgärder?

Torgny Larsson
2017-09-05, 19:49
Gör inte det. Disgen är inte programmerst för det, och normalt kan inte molntjänsterna hantera databaser. Disgen använder en sql-DATABAS.
För att lite förklara så fungerar T.ex. Dropbox så här: När du installerar Dropbox, då skapas en mapp på din egen hårddisk. De mappar och datafiler som du kopierar eller flyttar till den mappen, kopieras automatiskt till et utrymme på www.dropbox.com, under förutsättning att du är uppkopplad mot internet, att kontakten finns tillgänglig till www.dropbox.com, samt att du är korrekt inloggad mot www.dropbox.com. Detta kallas på datorspråk för synkronisering.
1) Om du flyttar din datamapp till Dropbox, flyttar du den bara till ett annat ställe på din hårddisk, och Disgen arbetar då mot DEN datamappen.
2) När du lägger till någon person eller ändrar något, så sker mycket i databasen, inte bara är det data som ändra, utan även pekare mellan de olika tabellerna i sql-databasen och index skapas, så att du kan söka.
3) Frågan äe hur bra Dropbox synkroniserar detta, och vid någon form av störning i synkroniseringen, är kopian på Dropbox inte användbar som den är.
Intressant är Varför du vill ha datamappen "i molnet". Det skulle ha behövts en riktig SQL-server på nätet, samt att Disgen programmerats för det.

Torgny Larsson
2017-09-05, 23:31
Hej igen.
Det kan finnas flera orsaker till varför du vill lägga din datamapp i Disgen i en molntjänst.
- du kanske vill ha datamappen på en säkrare plats än på din dator.
- du kanske vill slippa att själv ta säkerhetskopia på din datamapp.
- du vill kanske komma åt din datamapp från flera datorer.
- du vill kanske att flera forskare skall arbeta tillsammans i en gemensam datamapp.

Allt detta vore naturligtvis önskvärt, men tyvärr klarar oftast molntjänster INTE av att hantera databaser säkert.
Vidare är inte Disgen programmerat för att klara av att flera använder samma datamapp samtidigt.

Eje
2017-09-06, 08:26
Tack! Jag förstår vad du säger och får anpassa mig till det.

Torgny Larsson
2017-09-06, 09:12
Molntjänster kan vara utmärkta för att kopiera filer eller hela mappar från en dator till en annan eller för att dela med sig till andra.
Man måste dock vara medveten om dess begränsningar och de risker som finns.

Tar Dropbox som exempel.
När du på din dator lägger något i Dropbox, kopieras det automatiskt till www.dropbox.com på en server någonstans i världen, och har du ytterligare en annan dator kopplad till din Dropbox, då kopieras det även dit.
Då finns det alltså på 3 ställen. Det skulle tyckas vara en bra säkerhetslösning.

Men skenet bedrar!
Det är nämligen också så att alla ändringar på ett av ställen automatiskt kopieras till de andra. Även när du tar bort en fil eller en hel mapp på någon av datorerna, så tas det också bort på de övriga ställen.
Om du t.ex. av misstag tar bort något från Dropbox på en av datorerna, då försvinner det också från www.dropbox.com och även från den andra datorn. Ingen bra säkerhetslösning.
Samma är problemet om du delar med dig filer/mappar till flera andra, då räcker det att en av dem tar bort något av det för att samma skall försvinna hos alla andra.

Jag använder Dropbox mycket, men lägger aldrig original-filer där, alltid kopior.

Om du har originalfiler i din Dropbox, då bör du regelbundet själv säkerhetskopiera dem, t.ex till en extern hårddisk eller USB-minne.

Nu finns det andra molnprogram som kan ha funktioner som hanterar detta på ett säkrare sätt, men då måste du lära dej det.

Eje
2017-09-07, 10:07
Hej Torgny!

Baserat på dina svar utgår jag från att man endast ska köra Disgen på en dator men säkerhetskopiorna borde kunna placeras i molnet för att gardera sig mot en hårddisk- eller datorkrasch - stöld .... Eller åtminstone på ett annat medium än datorns hårddisk. Om det är ok så borde det finnas en möjlighet att ange sökvägen till säkerhetskopian

Eje
2017-09-07, 10:13
Jag var lite för snabb där. Jag ser att jag kan välja var jag vill ha säkerhetskopian.

Torgny Larsson
2017-09-07, 12:07
Säkerhetskopior är utmärkt att placera i molnet, under förutsättning att i ingen raderar dem. Jag rekommenderar dock att man dessutom har dem på ett eget externt minne eller USB-minne som man själv har kontroll över.
Har man mycket bilder eller kartor då blir säkerhetskopiorna stora, och får kanske till slut inte plats på det utrymme man har i molnet.

walgot
2017-09-08, 13:47
...
Men skenet bedrar!
Det är nämligen också så att alla ändringar på ett av ställen automatiskt kopieras till de andra. Även när du tar bort en fil eller en hel mapp på någon av datorerna, så tas det också bort på de övriga ställen.
Om du t.ex. av misstag tar bort något från Dropbox på en av datorerna, då försvinner det också från www.dropbox.com och även från den andra datorn. Ingen bra säkerhetslösning.
Samma är problemet om du delar med dig filer/mappar till flera andra, då räcker det att en av dem tar bort något av det för att samma skall försvinna hos alla andra.

Jag använder Dropbox mycket, men lägger aldrig original-filer där, alltid kopior.

Om du har originalfiler i din Dropbox, då bör du regelbundet själv säkerhetskopiera dem, t.ex till en extern hårddisk eller USB-minne.
...


Kunskapen om Dropbox behöver nog ökas.

1. Det är skillnad på "delete" och "permanent delete". En "delete" betyder bara att filen/katalogen döljs, medan "permanent delete" raderar fullständigt. En "deleted" fil/katalog kan återställas. En "permanently deleted" fil/katalog kan inte återställas.

2. Det är bara den som ursprungligen laddade upp filen/katalogen till Dropbox, som kan göra "permanent delete".

3. För att göra "permanent delete" måste man bekräfta två gånger.

4. De förändringar av någon fil/katalog som gjorts under de 30 senaste dagarna kan återskapas.

Det är mycket tveksamt om långtidslagring på vanliga flyttbara lagringsmedier för hembruk är mera pålitligt än att lagra på Dropbox.

Bäst är nog att lagra på de BD-skivor som är avsedda för långtidslagring (50-100 år).

Eje
2017-09-08, 20:19
Jag har inte kollat nu på Disgens tjänster men en tanke är att Disgen erbjuder säker lagring av säkerhetskopior. Disgen har ju ett egenintresse i att ingenting försvinner

Evafalk
2017-11-08, 12:05
Har funderat, men inte funderat färdigt, NAS, alltså eg. en USB-disk som är tillgänglig för alla på mitt nätverk. Om man nu lägger datamappen där, och ser till att man bara är en åt gången som använder. Detta borde väl fungera, Är det någon som provat?

Edgar
2017-11-08, 13:36
Ja, jag har provat, såväl med en datamapp i en dator från en annan dator i samma nätverk som från olika datorer mot samma datamapp i en NAS i samma nätverk. Om datamappen är öppen i en dator och man försöker öppna mappen från den andra datorn, ger Disgen ett felmeddelande.

Edgar
2017-11-08, 14:02
Eva, bara för att testa igen, försökte jag öppna en datamapp som var öppen på en annan dator i nätverket. Jag fick mycket riktigt ett felmeddelande och två val: Att låsa upp databasen (om man var säker på att ingen använde den, d.v.s. den var tidigare inte stängd på korrekt sätt) eller att avsluta Disgen. Här kommer ett litet problem: Om jag väljer att stänga Disgen, kommer Disgen att försöka öppna den tidigare "ej möjliga" datamappen, och så länge som den då är öppen i den andra datorn, går Disgen i den aktuella datorn inte att använda på någon annan datamapp så länge den första är låst av den andra datorn. Jag har dessutom inte kollat vad som händer om jag i stället väljer "Lås upp den upptagna databasen". Det är kanske läge för ett förbättringsförslag.

Förbättringsförslag #4465.