handdator

Visa fullständig version : Gedcom med taggar som inte stöds direkt!



IngemarS
2017-09-23, 13:08
Blev medlem i veckan. Har ett femitiotal släktforskningar i bl a Holger (fram till 2001), inklusive en handfull amerikaorienterade där kunden begärt att få det i Personal Ancestry File (gratis-versionerna) fram 2016. Testade nu att ta in en av de mindre PAF-filerna exporterade som GEDCOM 5.5 (163 personer) och får vid test fel på _AKA (Also known as) _UID (verkar vara PAF-specifik för någon sorts dubbelkoll) samt _MARNM (Married Name). DISGEN importen föreslår att de skall läggas i Anteckningar. Förstår att det kan vara lämpligt i vissa fall men att visa en persons olika alias (AKA väldigt vanlinligt vid nambyten i samband med att man korsar Atlanten) Är också van att endast använda patronymikon och de nyare sonnamnen som följde med kvinnan efter födseln. Finns ju även soldater som bara under en kort tid använder sig av soldatnamn, och det är ju också en form av alias.

Hur hanterar man den här typen av importrelaterade problem bäst i DISGEN? Kan man mappa eller konvertera till något fält i databasen. Har ibland använt mig av gedcom analys-program och sett att de ibland kan konvertera till XML. Men fungerar det att importera till DISGEN?

Torgny Larsson
2017-09-24, 08:03
Hej!
Det är frågor vi är högst medvetna om, men kräver en hel del utvecklingsarbete att fixa.
I dagens släktforskningsprogram finns mängder av nya funktioner, som ofta inte kan avbildas i Gedcom 5.5-standarden. Vad programmen då gör är att antingen avstå från att överföra informationen till Gedcom eller så skapar man egna egendefinierade taggar i Gedcom, vilka programmet själv förstår, medan andra program normalt inte kan implementera dem.
DISGEN följer Gedcom 5.5-standarden, och hanterar i de flesta fallen inte de av andra program egendefinierade taggar.
DISGEN har i och för sig en import av personer/orter från XML, men den täcker bara de egna databasfälten. För att överföra mellan olika Disgen-databaser.
Det är ett omfattande jobb att utveckla importprogram som klarar alla andra programs gedcom-filer, men ser fram emot en dialog om det.

På vår hemsida finns våra erfarenheter av import från Ancestry resp. MyHeritage, och vilka funktioner i de programmen som inte kan överföras via Gedcom.
https://www.dis.se/gedcom-ancestry-disgen
https://www.dis.se/gedcom-myheritage-disgen

IngemarS
2017-09-24, 15:40
Hej!

Trodde att DISGEN stödde GEDCOM 5.5.1. Jag har använt "GEDCOM Validator" för den versionen för att "tvätta" t ex de filer från PAF som exporterats. Fanns en del att göra där, även med de vanligaste taggarna... Hittade också en "1 DIV Y" som de felaktigt genererar och som då endast borde varit "1 DIV" (Det gäller då divorce=skiljsmässa).

XML har jag jobbat professionellt med men, då inga av mina släktforskningsprogram tidigare har med det som exportmöjligheter så är det bara ytterligare ett lager att konvertera mellan GEDCOM och till XML, även om jag sett att det verkar finnas sådana verktyg också. Har inte lusläst på vilket sätt XML-fil med släktdata blir så mycket bättre, och fixar de knepigheter med loopar som kan finnas i släktdata. Får väl läsa vidare i vinter!

Går igenom de länkar du givit och lusläser. Men har redan börjat med att laborera med att slå samman tvättade GEDCOM-filer med "GenMerge", men inte riktigt det slutresultat jag önskade mig - filerna blev än mer komplicerade. "GenMerge stödde inte heller "UTF-8" (men har inte sett att DISGEN klagar på filer med den informationen. Vad används egentligen inne i DISGEN? Men testar ytterligare några "merge" program idag.

Tycker, idag, att jag får mer stöd för vilka åtgärder som behöver vidtagas av tredjepartsprogram eller då egna programsnuttar, kanske beroende på att mycket av det som skrivs om GEDCOM skrivs på engelska, och lättare att hitta förslag på direkt!

Skriver nog något i SciLab/Octave/PHP/Python som flyttar in t ex _MARNM i NOTE eller CONC-taggar.