handdator

Visa fullständig version : Tips: Kartbild med transparent bakgrund



Edgar
2017-11-17, 17:50
Här följer ett tips, som jag inte sett beskrivet någonstans.
Jag har börjat experimentera med kartor i Disgen. Bl.a. ville jag lägga in en handritad skogskarta från 1901. Tyvärr var den ritad med norr snett upp åt vänster och jag hade naturligtvis skannat in den så som papperet var. Dessutom var den del av kartbladet, som jag var intresserad av, bara en lång, avsmalnande kil. När jag väl hade lagt in bilden i Disgen och den hade vridits rätt, kom de tämligen stora delar av bilden, som jag inte var intresserad av, att täcka stora delar av underliggande karta. Jag visste att bildfilstyperna jpg och bmp inte stöder transparent bakgrund, annars hade det varit möjligt att fixa en sådan i bildbehandlingsprogrammet. Men så upptäckte jag att en del av de kartbilder i jpg-format, som ingår i Disgens kartpaket, var lila-färgade på de ytor som inte visades i Disgen. En koll i bildbehandlingsprogrammet visade att den färgen hade R:G:B-värdena decimalt 255:0:255 och hex FF:00:FF. I bildbehandlingsprogrammet (Photoshop Elements) fixade jag så en bakgrund med denna lila färg där jag sedan klistrade in den del av bilden med kartan, som jag var intresserad av. Resultatet blev perfekt, se bilder. Disgen behandlar alltså RGB-färgen 255:0:255 eller hex FF00FF inte som en färg utan som en genomskinlig yta.
Bifogade bilder visar först originalbilden och hur den visas i Disgen, sedan den behandlade bilden och hur den visas i Disgen.

BoKleve
2017-11-17, 23:24
Om du inte har Photoshop Elements kan du med fördel ladda ner GIMP (https://www.gimp.org/) som är gratis och mycket kompetent!

Olle_Olsson
2017-11-19, 00:30
På Dis hemsida finns en kartkurs; https://www.dis.se/kartkurs-disgen
Tor-Leif Björklund och Björn Johansson har skrivit en Handledning för Kartfunktionen i Disgen 2016;
Del 1; var släkten bott och hur denna flyttat runt, inkl export av levnadsbanor till Google Earth.
Del 2; hantering och presentation av underlagskartor i olika lager, tillämpligt för både släkt- och hembygdsforskning.

Edgar
2017-11-19, 09:06
Toppen, Olle! Den hade jag missat. Där finns faktiskt en bättre beskrivning av mitt tips här ovan.