handdator

Visa fullständig version : Dubbla giftermålsnotiser



Rolf Carlsson
2017-11-19, 18:24
Jag har kontrollerat min forskning mot openRGD för att upptäcka eventuella felaktigheter. Vid denna körning fick jag ett antal markeringar "Dubbla giftemälsnotiser".

När jag gick tillbaka till respektive person/relationshistoria så fanns det dels en blank notis och dels en notis med relevanta uppgifter.

Jag har funderat hur det kan ha gått till - en möjlighet är att jag haft en blank giftesnotis och vid ett senare tillfälle fått ny information och velat komplettera notisen.

Det är förledande enkelt att klicka på ny notis och vips har du två notiser.

På något sätt borde det komma en varning i stil med: vill du skapa samma notis igen? (Det kan ju finnas korrekta situationer när samma personer gifter sig formellt två gånger).

Det känns inte bra att det är så lätt att skapa sopor i relationerna.

43433
2017-12-02, 21:49
Inte så lätt att programmet skall förstå vad du tänker göra i nästa steg. Du får nog leva med detta och korrigera om det blir fel. Det kan vara helt i sin ordning om någo haft en utomäktenskaplig relation innan en "normal" vigsel. Alternativt att någon har varit gift flera gånger

Rolf Carlsson
2018-09-23, 23:18
Jag har än en gång kört min forskning mot RGD och fått några dubbla giftemålsnotiser och tror nog också förstå hur det går till. Det är det här med dubbelklick och enkelklick.

När man skall välja en relation hos en person skall man enbart enkelklicka (vid dubbelklick kommer det automatiskt upp två relationer efter varandra).:confused:

När man sedan i nästa steg vill välja typ av relation och registrering skall man dubbelklicka för att kunna öppna relationen för åtgärder.


Tillbaka till den ursprungliga frågan: Kan man undvika att det kommer upp två relationer efter varandra vid dubbelklick.

Torgny Larsson
2018-09-24, 09:37
Det är väl inte samma som du först påpekade. Det var att du hade två giftas-notiser i en relation, en som var tom och en med adekvata uppgifter.
De notiserna lägger du ju till i Relationsöversikten, och där hittar jag inget dubbel-klick som skapar två giftas-notiser.

Däremot har du rätt att det kan vara ett problem att det skapas två RELATIONER när nu dubbelklickar på knappen RELATION i Familjeöversikten, men då skapas ju inga notiser, det kan du först göra när du öppnar Relationen och får upp relationsöversikten. Så det är bara du som kan lägga upp notiser i relationen.

Rolf Carlsson
2018-09-24, 13:04
Jo felet är det samma och upptäcktes på samma sätt. Genom att köra indatakontrollerna i openRGD fick jag nu såväl som förra gången ett antal fel på dubbla giftesnotiser i samma relation. Den ena raden var blank och den andra innehöll information. Jag har nu liksom då försökt att förstå hur detta kan uppstå. Kanske det med dubbelklick var feltänk, kanske det kan vara så, att det tidigare i en relation funnits en notis gift utan innehåll och att jag senare funnit information och då markerat för ett nytt gifte istället för att redigera den "blanka" notisen. Eller så har de tillkommit på annat sätt. Om jag visste exakt skulle jag även beskriva det.


Oberoende hur det uppstår - jag kanske inte är ensam - är det störande med skräpinformation i databasen. I detta fall upptäcks felen vid inmatning av Gedcom-fil i ett annat system.

Torgny Larsson
2018-09-24, 13:18
1) Vilken version av Disgen använder du.
2) Det finns inga rapporter från någon att systemet skulle skapa tomma notiser i relationsöversikten. Skicka en skärmbild där vi kan se hur det ser ut. Vi skulle också uppskatta om du kunde återskapa situationen. Använder du tangentbordskombinationer när du lägger in notiser i Relationsöversikten?

Det kanske är bra om du kunde ta kontakt med någon fadder, för att diskutera hur du gör och hur det kan uppstå.

Rolf Carlsson
2018-09-24, 16:25
Senaste versionen av 2018
Nej jag tror inte heller att de tomma notisraderna skapas av systemet.
De felanmälningar jag fick har jag rättat till; dvs tagit bort den blanka giftenotisen.

Jag skall försöka laborera med litet olika varianter för att se vad jag kan komma fram till, men det blir först i nästa vecka.


F ö tycker jag att det kunde vara bra om Dis mera kraftfullt skulle propagera för att använda testrutinerna i openRGD, då andra felvarianter testas liksom att likartade tester sker på annat sätt. Allt för att höja tillförlitligheten i medlemmarnas forskningsdatabaser. Utan att på något sätt tala i egen sak måste jag konstatera att varje gång jag kör mot openRGD får jag felsignaler, som inte erhållits i Disgen-testerna.

SAX
2018-09-25, 09:33
Jag har råkat ut för detta problem några gånger. När man har registrerat en person och upptäcker att hen är gift kanske man registrerar en ny partner. I det läget skapas en tom relation. I detta läget vet du inte när de gifter sig utan du klickar bara på "Gift".
Senare får du fram datum för vigseln. Du söker upp personen, öppnar relationen och i hastigheten klickar du igen på "Gift" och registrerar datum, plats, källa...
Så har jag råkat göra. Det är inget programfel utan bara skit bakom tangenterna kan jag tycka.

Rolf Carlsson
2018-09-25, 11:34
Ja, jag har heller inte påstått att det är ett programfel utan att det sitter i fingrarna. Önskemålet är att det kommer en varning: vill du ha en dubbel notis i samma relation (kan vara gift/skild/före äktenskap). Det är ju onormalt att dessa notiser skall förekomma två gånger i samma relation. Det finns ett litet undantag dock; det förekommer enstaka gånger att två personer gifter sig, skiljs och gifter sig igen, varför dubbelregistrering kanske inte ovillkorligen skall blockeras.


Genom att , som jag skrev, köra forskningsdatabasen mot openRGD testas detta och en åtgärdslista kommer fram. Bättre är dock att mota Olle i grind och slippa sopor i forskningsdatabasen.