handdator

Visa fullständig version : Alexander Simensen, Tossene



turjenta
2011-03-12, 15:55
Hei
Jeg lurer på hvordan man finner opplysninger om mine svenske aner, Min oldefar Alexander Simensen sies å være født i Setnes mellom 1822 og 1824, hans far er i følge kirkeboken på Hvaler Simen Anderson fra Langen i Tossene.
Alexander skal ha utvandret til Hvaler, Norge rundt 1855. Min onkel har blitt fortalt at en del av kirkebøkene fra denne tiden skal være tapt i brann, men ikke vet jeg.
Hvis kirkebøkene er tapt, finnes det da andre kilder til informasjon, og hva er den beste veien å gå videre. Jeg syns det ville være dumt å betale for et abonement et sted hvis det er lite sansynlig at jeg vil finne noe.
Håper noen kan vise meg mot riktig hold eller har informasjon om den delen av slekten min.

Mogenealogen
2011-03-13, 06:08
Hejsan,

det kan nog stämma att kyrkoböckerna för Tossene (O) är borta för stora delar av den period du är intresserad av.
Då får man släktforska på traditionellt vis i mantalslängder och bouppteckningar bland annat. Jag ser att Arkiv Digital har fotograferat dessa, mantalslängder mellan 1748-1874 och bouppteckningar mellan 1738-1900.
Om det sedan är dumt eller inte att betala ett abonement kan nog bara du själv avgöra.

Vänliga hälsningar

Lars Larsson

m01222
2011-03-13, 22:50
Hejsan Katharina!
Sök i Disbyt på Simon Andersson, Tossene resp. Simon Hake, Askum så får du ett par förslag.
Kontakta sedan resp. medlem så kanske det ger resultat.
/Lennart