handdator

Visa fullständig version : Hur styra rubrikerna i familjeöversiktens presentation av en person?



m19780
2017-11-26, 11:43
Jag vill att varje person skall redovisas ungefär så här:

Axel Synvinkel
Född ÅÅÅÅ-MM-DD i X-by. Död ÅÅÅÅ-MM-DD i Z-stad
Snickare

Men trots att den första yrkesnotisen för personen inleds med yrket, t ex ”Snickare Axel Synvinkel vid Karlssons Trä mellan…” redovisas detta inte, utan där jag enligt ovan vill ha yrket upprepas i stället namnet.

Vad gör jag för fel? Hur styra detta

Torgny Larsson
2017-11-27, 23:02
Hur ser din yrkes-notis ut?

m19780
2017-11-28, 06:50
Ursäkta att jag besvarar din fråga med några nya frågor:
- Är det endast den första/tidigaste yrkesnotisen som är avgörande? Ibland vill man kanske att slutet av en persons yrkeskarriär skall redovisas i familjeöversiktens presentation. (T ex inte ungdomsårens dräng utan den medelålders godsägaren). Hur påverka?
- Är det bättre att skriva endast en yrkesbenämning/titel, t ex Snickare, än en mera utförlig beskrivning, som ju kan vara mera omfattande än mitt exempel häromdagen?

43433
2017-12-01, 20:45
Lägg gärna ett klipp med ett exempel på levnadsbeskrivning som du har.
Testade och lade in yrkesnotis två gånger på en person och båda syns då i familjeöversikten.
Om man sen har väldigt långa yrkesbeskrivningar kan det naturligtvis bli problem att det faktiskt inte får plats och då jag testade detta så blev det blankt.
I Yrkesnotisen kan du lägga in tidsintervall, fotnot, anteckningar separat och inte i själva yrkestiteln. Gör själva Yrket kort så det inte innehåller långa beskrivningar, exempelvis enbart Snickare.
Ett alternativ är att ta med den mer utförligare delen som en separat textnotis direkt efter Yrkes notisen