handdator

Visa fullständig version : Är det i Disgen eller AD felet ligger?



Hans-Peter
2017-11-28, 11:46
Hej!

Jag har i mitt källträd ett antal kopplingar till generalmönsterrullorna.

De finns med källhänvisning helt som de skall, alltså på samma sätt som kyrkböckerna.

Om jag från fönstret "egenskaper för källhänvisning", se bifogade bild, väljer visa hamnar jag nog i Arkiv Digital men inte i generalmönsterrullan utan på en sida med bouppteckningar.

Källan jag har är denna: Generalmönsterrullor - Skånska dragonregementet (L, M) 989 (1877-1877) Bild 3600 (AID: v437237.b3600, NAD: SE/KrA/0023)

Klipper jag däremot ut enbart AID biten av källan och lägger den in i AD:s sökfönster kommer jag rätt.

Jag gissar därför på att det är i Disgen felet ligger, men jag vet så klart inte.

Jag borde naturligtvis ha kollat innan, men felet uppkommer enbart om jag har en fullständig källhänvisning som ovan, har jag enbart AID källhänvisning fungerar det som det skall, rätt sida i generalmönsterrullan öppnas.

OBS att det enbart är i generalmönsterrullorna fenomenet uppträder, i kyrkböckerna är det inga problem.

Jag använder Disgen 2016.6

Torgny Larsson
2017-11-28, 13:21
Hans-Peter har i AD kopierat hela källhänvisningen (ctrl+alt+1) som också får med källans namn och beteckning + NAD-nummer. När man trycker på VISA i hänvisningen letar programmet efter AID-numret, förmodligen bara en bit fram i länken (omkring 30 tecken), och om källans namn är långt så hittas inget AID-nummer.

Två synpunkter på det:
1) Källans namn och beteckning finns redan i ovanliggande källa, behöver inte tas med i hänvisningen igen.
2) Vill man ha med NAD-beteckningen bör den också ligga i Källan (antingen i den Korta titeln eller i dess beskrivning)
3) Bara AID-numret eller SVARs Bild-ID skall tas med i hänvisningen i kopplingsfältet
4) Det behöver kanske förtydligas i F1-hjälpen.

Hans-Peter
2017-11-28, 14:49
Hej!

Tack för svaret Torgny.

Ja jag har fortsatt med samma kommandon som i den gamla versionen av Arkiv Digital, den ursprungliga där Ctrl+C gav just AID och senare även NAD m.m., alltså som jag har visat i frågan.

Nu vet jag att jag framöver endast skall välja AID på Arkiv Digital.