handdator

Visa fullständig version : Mina orter kan inte visas på kartan



Edgar
2017-12-07, 19:34
Jag har tagit mig för att lägga in koordinater för mina orter för att få in dem på kartan. Nu har jag dykt på ett par problem, ett av dem mycket frustrerande. Det hänger ihop med orter, som över tid tillhört olika församlingar. Jag har konsekvent registrerat den församling, som orten tillhörde vid tiden för notisen.

Det första är att det i programmet tydligen finns en spärr så att om ortens koordinater hamnar för långt utanför programmets uppgift om församlingens område, visas inte orten på kartan. Det blir problem om en större församling delats och den aktuella orten hamnade i den utbrutna församlingen, men notisens tidpunkt är före delningen, d.v.s. orten tillhörde då den odelade moderförsamlingen, men ligger idag (och i programmet) långt utanför moderförsamlingens nuvarande område och visas därför inte i kartan. Nu har detta löst sig i de flesta fall, eftersom man även kan lägga en kopia av orten i den nuvarande församlingen så att den visas på kartan.

Här dyker dock mitt allvarligare problem upp. Det gäller Vindelns kommun, som tidigare tillhörde en församling (Degerfors), vars namn inte längre finns. Området tillhörde fram till slutet av 1700-talet Umeå landsförsamling. Då bröts Degerfors församling ut och det var den församlingen som gällde fram till 1969. 1969 bytte man så helt enkelt ut namnet till Vindelns församling. I det ortsträd som följer med Disgen (och följde med Disgen 8, som jag gjort de flesta registreringarna i) fanns församlingen Vindeln (AC) och Degerfors kbfd (AC) med. Jag registrerade självklart mina orter under Degerfors kbfd (som jag för syns skull också ändrade namn på till bara Degerfors). Det innebär att jag nu har närmare 100 orter under Degerfors och bara ett fåtal orter under Vindeln (efter 1969 bara några enstaka dödsnotiser). Problemet är att orterna under Degerfors går inte att visa på kartan. Församlingen har RSV-kod 240400 och fyra streck i koordinatfälten.

Vad gör jag enklast för att visa orterna på kartan? Jag har försökt att skapa en egen församling Degerfors och lägga orter där, men det hjälper inte. Om jag däremot lägger orter under Vindeln, visas de på kartan. Men det vill jag inte göra! Vid tiden för notisen hette församlingen Degerfors och det heter motsvarande kyrkböcker. Ett sätt är kanske att byta namn från Vindeln till Degerfors (Vindeln), men då kan jag inte registrera notiser i Vindeln. Det är väl antagligen det jag måste göra och sedan sätta mig och flytta alla orterna till den den församlingen.

Detta borde vara ett problem inte bara gällande Degerfors/Vindelns församlingar. Det finns väl andra församlingar utöver Degerfors, vars namn försvunnit. Jag antar att programutvecklarna resonerat kring detta.

Vore intressant att få några kommentarer och tips om och hur andra löst problemet.

SAX
2017-12-08, 12:45
Jag hade samma problem tidigare. Jag satte mig ner och funderade lite.

Disgens karta visar Sverige som det såg ut 1995 tror jag. Så jag beslutade att lägga in orterna i den församlingen som de låg i 1995. Det underlättar att hitta orten eller torpet idag om man vill besök den.

Orter som låg i numera döda församlingar församlingar hamnar på rätt plats på Sverigekartan. Vill man se vilken församling det var ser man det i referensen till källan. Är det en vanlig notis i Disgen (född, levde, död...) så ser man församlingen där.

Det här är min lösning.

Edgar
2017-12-09, 09:22
Jag får nog göra så att jag flyttar mina byar och torp till Vindeln (AC), den församling som följde med i Disgens ortsträd och som kan visa orterna på kartan. Det ser dock ut att fungera att jag byter namn från Vindeln (AC), det namn församlingen har sedan 1969, till Degerfors (AC), det namn församlingen hade vid tidpunkterna för den absoluta majoriteten av mina notiser. Jag vill nämligen att rätt församlingsnamn skall visas i notiserna. Källorna visas normalt inte ihop med notiserna vid t.ex. HTML-export och inte heller vid många av utskrifterna.

Olle_Olsson
2017-12-10, 17:23
Så här skulle jag göra;
Om man lägger in Degerfors som en under-församling till Vindeln (AC), så får man rätt koordinater, eftersom det gäller samma kyrka.
Gå till Redigera / Orter / församlingen "Vindeln" och klicka på ny nästa nivå, då kommer man till fliken ”Grunddata”. Namn i översikten ”Degerfors”, men tänk på att ändra i ”Namn i utskrifter”, så att utskrifterna blir Degerfors (AC) och inte Degerfors, Vindeln (AC).
Under fliken ”Beskrivning” kan man ex-vis skriva in under vilken period det gäller, och under fliken ”Bild” ex-vis ett foto av kyrkan.

Edgar
2017-12-10, 19:30
OK. Tack för tipset.

Edgar
2017-12-10, 21:25
Har testat Olles förslag och det fungerar alldeles utmärkt. Gör nog så med mina orter under Degerfors/Vindeln.

Edgar
2017-12-11, 13:23
Olle, ditt tips visade sig användbart. Jag fick nytta av det för ytterligare ett fall (och ännu fler dyker kanske upp framöver). Orter man lägger in under Disgens distribuerade Kvikkjokk eller Kvikkjokks kbfd (saknar relevant position) visas inte heller på kartan. Jag gjorde då enligt ditt tips och lade in en egen församling under Jokkmokk som jag kallade Kvikkjokk och som jag lade in korrekta koordinater på (namn i utskrifter Kvikkjokk (BD)).