handdator

Visa fullständig version : Går inte att göra backup



dis19854
2017-12-13, 10:32
När jag skall göra back upp får jag detta meddelande, se bifogad bild.

Loggfilen:
Säkerhetskopia från Disgen version 2016 2017-12-13 09:29
Datamapp: C:\Users\Hans B Kimsjö\Documents\Disgen\Datamapp
Till fil: C:\Users\Hans B Kimsjö\Documents\Disgen\Datamapp\DgBackup\DG2016_2 0171213_0928.zip

Säkerhetskopieringen misslyckades
FileSetAttr misslyckades, C:\Users\Hans B Kimsjö\Documents\Disgen\Datamapp\Data\2005-11-12.UDR

Hans-Peter
2017-12-13, 20:23
Hej!

Vad står det i logfilen?

dis19854
2017-12-13, 21:19
Detta är loggfilen

Säkerhetskopia från Disgen version 2016 2017-12-13 20:24
Datamapp: C:\Users\Hans B Kimsjö\Documents\Disgen\Datamapp
Till fil: C:\Users\Hans B Kimsjö\Documents\Disgen\Datamapp\DgBackup\DG2016_2 0171213_2023.zip

Säkerhetskopieringen misslyckades
FileSetAttr misslyckades, C:\Users\Hans B Kimsjö\Documents\Disgen\Datamapp\Data\2005-11-12.UDR

Efter att jag har kollat logfilen kommer nästa meddelande, klickar jag OK startar programmet på nytt.
Säkerhetskopieringen har inte genomförts.

Hans-Peter
2017-12-13, 22:26
Hej!

Det verkar ju lite mysko det där.

En möjlighet är ju att du tar kontakt med en fadder och ber om hjälp där.

Eventuellt kan ni koppla ihop med TeamViewer så han kan se hur det ser ut i din dator.

Vilken version av Disgen 2016 kör du?

Vilka filer har du i Disgens Backup mapp? Om du har kört backup innan bör du ha några stycken.

Jag kollade i RedMine om det var rapporterat ett liknande fel tidigare, det var det för så där drygt ett år sedan.

Då var det ett Panda antivirusprogram som spökade och hade blockerat funktionen mellan två uppdateringar av Disgen.
Kan det vara ditt antivirusprogram som spöker?

dis19854
2017-12-13, 22:40
Jag har Windows Defender och har kollat igenom men hittar inget som kan stoppa. Som jag förstår alla fall.
Det har fungerat utmärkt till jag ominstallerade Windows 10. Installationen var en typ där jag inte behövde ominstallera några program. Jag har ominstallerad Disgen 2016.6 men det blev ingen skillnad.

-Hans

dis19854
2017-12-13, 23:04
Hej igen Hans.
Nu har jag kommit på lösningen. Det var faktiskt Windows Defender som spökade. Jag stängde av den och internet, sedan körde jag backupen och det funkade perfekt. Ska bara hitta var jag ändrar.
Tack för hjälpen.

Hans-Peter
2017-12-14, 00:03
Hej!

Det kunde ju tyda på att det är något som har hänt när du ominstallerade Windows 10.

Jag provade nyss att göra en backup på min egen Disgen 2016.6 databas, det fungerade utan problem.

Det har kommit en uppdatering på Windows 10 i dag, har du kört den?

Jag hittar inget ställe i Windows Defender där man kan ställa in vilka program som är godkända att köra, möjligen för att jag har för dåliga kunskaper om Windows 10 och Defender.

Det skulle vara intressant att höra om du kan köra backup när du slår Defender på igen, kommer felet tillbaka verkar det ju som det är i Windows felet ligger.

dis19854
2017-12-14, 01:09
PROBLEMET LÖST

Nu har jag gjort följande. Jag Ominstallerade med senaste version av Disgen 2016.6. Körde backup utan Windows defender. Allt OK. Slog på Windows Defender och det misslyckades med samma felmeddelande som tidigare. Så något i Defender stoppar det är helt klart. Jag har lagt till alla exe filer i Disgen som accepterade i Windows Defender och då fungerar det.

Hans-Peter
2017-12-14, 12:02
Hej!

Ja felet ligger nog helt klart i din installation av Windows och Defender, alltså relaterat till din dator.

Jag har, som jag skrev, själv provat och det fungerade utan problem, jag har skickat frågan vidare till Torgny Larsson för att höra om han antingen hade hört om det eller hade ett tips på inställning av Deefender.

Tyvärr var det negativt i båda fallen. Han kör också Windows 10 och Defender utan minsta problem.

Om du skulle hitta en inställning i Defender som löser problemet hör jag hemskt gärna om det, och jag lovar dig att ge dig information om jag får reda på någon inställning som löser problemet.

dis19854
2017-12-14, 14:04
Alla program som var installerade på datorn innan uppdateringen till Windows 10. behövde jag inte ominstallera. Disgen ominstallerade jag som test utan att det blev någon skillnad.. Alla gick att starta utan problem. Vid start av några program blev jag uppmanad av Windows Defenser att acceptera programmet, så därvid lag funkade det bra. Vid start av några program har jag inte fått den frågan.
Man kan i Defender lägga till program som brandväggen accepterar, gör så här...
Starta Defender sedan Brandvägg & Nätverk /Tillåt en app i brandväggen.
Sen letar du upp programmet och väljer dess exe fil. Klart

(Om programmet har flera exe filer tror jag du måste lägga till alla exe filer då olika funktioner skall startas. Du kan prova och se vad som händer).
Jag har gjort så och det funkar perfekt för mig.

Hans-Peter
2017-12-14, 17:07
Hej!

Tack för tipset.

Men jag undrar hur det är med din Disgen, har du lagt den in i brandväggen som ett program Defender skall acceptera?

Om du har det och det fortfarade iiinte fungerar med backup är det ett annat fel ett eller annat ställe.

dis19854
2017-12-14, 23:50
Nu fungerar allt som det ska, inga problem.

Anders Berglund
2018-08-19, 21:59
Hej!

Jag råkade på exakt detta fel häromdagen, att backupen slutade fungera på precis det sättet.
Innan dess har det fungerat utan några som helst problem, och min uppdatering till Windows 10 ligger ganska långt bak i tiden. Jag kör Disgen 2018.1, och förstår inte vad som kan ha gjort att detta hänt nu.

Efter att ha läst vad som stått här i tråden försökte jag göra backup med såväl internet som Windows Defenders brandvägg avstängda. Även Kaspersky, som jag också använder, stängde jag tillfälligt av. Men det gav samma resultat: ingen backup.

Så jag hoppas på hjälp från någon som kan ge tips på vad jag ska försöka med nu.

dis19854
2018-08-20, 10:38
Hej, när du startar säkerhetskopiering prova med att bocka ur boxarna under "Säkerhetskopiera också" så tror jag att det fungerar.

Torgny Larsson
2018-08-20, 20:52
Ni som får problem när ni vill säkerhetskopia i Disgen, kan det vara så att ni köpt datorn hos Elgiganten och då fått Elgoginten Cloud, som kopierar era data till deras mobiltjänst. Den funktionen vet vi kan störa olika funktioner i Disgen 2016 och 2018.

Anders Berglund
2018-08-20, 23:25
Hej, när du startar säkerhetskopiering prova med att bocka ur boxarna under "Säkerhetskopiera också" så tror jag att det fungerar.

Tack för svar, men det så jag har försökt. Däremot har det fungerat oklanderligt fram tills i torsdags, både med och utan förbockade tillägg.

Vänliga hälsningar,
Anders Berglund

Anders Berglund
2018-08-20, 23:26
Ni som får problem när ni vill säkerhetskopia i Disgen, kan det vara så att ni köpt datorn hos Elgiganten och då fått Elgoginten Cloud, som kopierar era data till deras mobiltjänst. Den funktionen vet vi kan störa olika funktioner i Disgen 2016 och 2018.

Tack för svar. Min dator är dock flera år gammal och köpt på Komplett.se, så just det är inte lösningen för mig.

Vänliga hälsningar,
Anders Berglund

Anders Berglund
2018-08-20, 23:44
Nu provade jag att köra Disgen som administratör, och då fungerade det(?!!) Såväl med som utan förbockade tillägg. :-)
Så nu har jag i alla fall en "livlina", även om problemet kvarstår.

Anders Berglund