handdator

Visa fullständig version : Försvunna bilder!



annmari
2017-12-28, 22:41
Upptäckte ikväll att alla bilder i Disgen har försvunnit. Jag hade alla bilder organiserade i mappar i DgPic, men nu är de tomma! Jag har inte arbetat med bilder sedan övergången till Disgen 2016, så jag kan inte säga om det var då bilderna försvann eller om det ev hände vid senaste uppdateringen. Snopet! Något tips om vad som kan ha hänt eller måste jag lägga in alla bilderna igen?

Olle_Olsson
2017-12-29, 00:01
Vid konverteringen från Disgen 8 till Disgen 2016, så följer bilderna med om de är sparade i mappen ”DgPic” i Disgen 8.
Om du skriver ut ansedel eller liknande där du vet med dig att det ska finnas bilder med, och det inte finns några bilder under datamappen DgPic, då står det i utskriften;
Bildfil saknas+sökvägen till bildfilen.

Kan det vara så att du har använt en säkerhetskopia (och som inte hade bilderna med?), för när man säkerhetskopierar är det viktigt att under ”Säkerhetskopiera också” kryssa i ”Bilder och Media”.

Du har väl kvar Disgen 8, och då kan du därifrån kopiera bilderna och flytta över till 2016, och då har bilderna samma ”Filnamn” (som i Disgen 8) och då fungerar sökvägen till bilderna i nya Disgen 2016.

annmari
2017-12-29, 00:31
Tack Olle för snabbt svar! Säkert är det en säkerhetskopiering som har ställt till det. Jag öppnade min andra dator - som inte är säkerhetskopierad eller uppdaterad på länge (ibland är det bra att ha varit lite slarvig!) - och där fanns bilderna kvar! Nu är det enkelt att få över bilderna till arbetsdatorn, men det får bli morgondagens jobb.