handdator

Visa fullständig version : "Senast ändrad" försvunnen



cbrpsw
2018-01-05, 16:52
Gjorde en sökning på Senast ändrad och fick hela databasen till svar! Upptäckte då att boxen med datum för senaste ändring är borta, hur har jag lyckats med det? Och framförallt, hur får jag tillbaks den??

Torgny Larsson
2018-01-06, 00:52
Du gör panelen för Namn lite större, genom att dra neråt i panelens nedre högra hörn.

cbrpsw
2018-01-06, 11:31
Det är ju lösningen som ligger närmast till hands, så det har jag provat. Däremot upptäckte jag att datum för Skapad och Senast ändrad ligger i samma box, såg det ut så tidigare? Mitt minne är att de hade varsin box. Hursomhelst, om jag expanderar boxen så syns båda datumen, men om jag sedan byter person så krymper boxen till att visa enbart datum för Skapad.
Vad har jag missat?

Torgny Larsson
2018-01-06, 11:54
Om du börjar med att hålla nere skift-tangenten när du startar Disgen, öppnar personöversikten och tar en skärmdump av personöversikten, och lägger upp den här, så kan jag kolla hur det ser ut då.

cbrpsw
2018-01-06, 12:23
Bild 1 visar PÖ direkt efter att den öppnats, på bild 2 har jag förstorat datumboxen så att även ändringsdatum syns. Byter jag sedan person så visas PÖ som i bild 1.

Av ren nyfikenhet, varför ska man hålla ner skift vid start?

Torgny Larsson
2018-01-06, 12:37
Att hålla nere skift-tangenten vid start av Disgen återställer alla fönsterpositioner och stolekar till standard.
Det du visar är inte så Disgen skall uppföra sig.
Kan du prova med att i PÖ välja Visa>Standard, hur drt blir då?

cbrpsw
2018-01-06, 14:18
Då rättar alla paneler upp sig snyggt och prydligt, där lärde jag mig något nytt!
Jag tror jag hittat grundorsaken till att Ändrat-datum försvann. Om man trycker in knappen "Visa första delen av textnotisen" så försvinner Ändrat-datum också. Jag kör alltid i detta läge för att se så många notiser som möjligt för och få dem i rätt ordning, men jag har aldrig sett att det också påverkar Ändrat-datum, är det medvetet eller en feature?
Stort tack för ditt engagemang och hjälp!

Torgny Larsson
2018-01-06, 14:49
Det verkar som att den inställningen "Visa första delen av notistexten" har effekt på samtliga fälten (som du kallar boxar) i alla panelerna i PÖ. Undrar om det var avsikten?
De fält som påverkats av inställningen får en lite mörkare ram.