handdator

Visa fullständig version : Bortadopterad farmor?



meggarn
2018-01-05, 19:23
Hej,
Är lite ny i gemet när det kommer till släktforskning och har använt mig av påbörjat material från en annan släkting. Försöker nysta ur min farmors liv då jag inte fått veta så mycket matnyttigt om henne av släkten.

Har via hennes namn och födelseort (Anundsjö) som ogift hittat en mor men farmor föddes enligt uppgifter i födelseboken utanför äktenskapet, och någon erkänd pappa finns inte.

Tankarna går då till att hon kanske blev adopterad därefter, eftersom i min "Uppväxtbok" finns ett släktträd med ett helt annat namn än farmor mor.

Då funderar jag om det går att ta reda på adoptioner som skett på 1920-talet eller om någon sådan information inte nedtecknades på den tiden?

Har försök söka i utflyttningslängder i församlingen då jag vet att hon gifte sig i Dorotea på 40-talet, men utan resultat. Kanhända att hon då bytt efternamn om hon blev adopterad och att jag därför missat hennes namn.

Några sökbara register för 20 och 30 talet för det området finns tydligen inte.

Phryxe
2018-01-05, 22:21
Jag skulle börja med att följa henne framåt i tiden från födelsen i husförhörslängder/församlingsböcker så långt det går och se vad det ger.

meggarn
2018-01-06, 12:24
Tack så mycket för svar.

Tanken är just om hon bytt efternamn i samband med en ev. adoption. Har skummat igenom utflyttningslängder från 1924 när hon föddes t.o.m. 1948 när hon gifte sig. Därefter har jag hittat poster i Arkiv Digitals register från 1950-talet, men det är just från -24 till -48 som är intressant.

Finns möjlighet att det har förts någon form av adoptionsregister på den tiden?

Husförhörslängderna sträcker sig tyvärr bara fram till 1894 i SVAR, så jag har koncentrerat mig till utflyttningslängderna.

Det är möjligt att man kan hitta något i inflyttningslängderna i Dorotea, men vet ju fortfarande inte om hon bytt efternamn till en eventuell fosterförälder, om du förstår min tankegång.

Phryxe
2018-01-06, 17:18
En guide om adoptioner (PDF (http://webbutik.riksarkivet.se/shop/25093/art30/20254630-887d2b-ula_adoptioner.pdf)) från Landsarkivet i Uppsala kan kanske ge lite upplysningar.

När det gäller Anundsjö ser jag att publicerade/digitaliserade församlingsböcker sträcker sig till 1923. Efterföljande volymer är fortfarande sekretessbelagda eftersom de omfattar perioden 1924–1949. Då det är 70 års personsekretess bör dessa volymer bli tillgängliga 2019.

meggarn
2018-01-06, 22:51
Jag lyckades hitta födelsedata och moderns namn i ett utdrag i SCB för födda, vigda och döda som sträcker sig fram till 1947. Flyttningslängderna fanns tillgängliga för längre tid dock.

Det var gissningsvis 150 sidor att skumma igenom, så det tog sin tid och risken är att man missar.

Nu avled min farmor efter att senaste Dödboken kom ut men står ju angivet hennes namn som ogift och då antar jag att man per automatik går på det allra första efternamnet, det som jag har för mig kallas flicknamn.

Hon hann mig veteligen gifta sig 2 gånger. Sista gången står hennes efternamn som gift samt flicknamnet.

*EDIT*
Ser nu att hennes flicknamn står angivet som efternamn vid första vigseln, borde ju rimligtvis betyda att hon inte bytt efternamn innan dess. Har ju fått olika bud om hennes uppväxt, så det är lite känsligt ämne att diskutera i släkten tyvärr.