handdator

Visa fullständig version : Problem med import från WinFamily



Totmes
2018-01-09, 13:15
Hej! Min släktforskning har legat på is ett tag, men jag tänkte nu ta tag i den igen, så jag laddade ned DISGEN 2016 för att testa. Tidigare har jag använt WinFamily version 6.02, och det är där all min släktforskning finns lagrad. Jag försökte göra en export av databasen till GEDCOM och sedan läsa in den i DISGEN men det fungerade inte. Jag tänkte att det kanske var för långt mellan programmen, så jag laddade ned demoversionen av WinFamily 10, och där kunde jag läsa in data, men när jag försöker exportera från WinFamily 10 till GEDCOM och läsa in i DISGEN så får jag fortfarande fel - felmeddelandet är att referensnummer inte är unika - se bifogad fil med felmeddelandet och stegen dessförinnan. (Jag har också sparat felloggen, men den är för stor för att ladda upp här.)

Är det något grundläggande problem med hur WinFamily lagrar eller exporterar data? Eller är det min databas som blivit korrupt? Går det att åtgärda utan att manuellt behöva omregistrera samtliga personer?

C-J Gustafsson
2018-01-09, 16:29
Felmeddelandet säger att identiteterna inte är unika. Då fungerar inte de korsreferenser som GEDCOM kräver för att para ihop personer och familjer.

Det är en dålig produkt om dom skapar en GEDCOM fil med ett sådant fel.

Det är emellertid ganska enkelt att åtgärda, man kan sätta en bokstav framför alla familjereferenser. Lite bökigt att göra manuellt men med ett litet program brukar det gå att fixa.

Synd att inte kunna använda GEDCOM filen när det redan finns en massa uppgifter, det är ju en bra start.
Om du kontaktar mig per mail så skall jag försöka hjälpa dig. Min mail 08.55245912@telia.com