handdator

Visa fullständig version : Utveckling av Disgen framöver



kalle
2018-01-15, 12:11
Hej!
Jag undrar vad Disgen utvecklingsgrupp håller på med då ingen version med någon ändring kommer till.
För alla andra program så kommer det uppdateringar på löpande band med många och nya förbättringar.
Har Ni totalt kört fast med programmeringsprogrammet Ni köpte för några år sedan? Inte ens datum kan ändras utan är felvända som Ni har i Sverige men Vi här i Finland har dom på rätt sätt (dd-mm-årår) och så vill jag och alla andra ha dessa här i Finland. Jag har hört under 30 år till DIS men nu ser det dåligt ut för framtiden med Disgen.

medlem 1120
Karl-Olof Reinlund

Edgar
2018-01-15, 23:42
"Enligt den internationella standarden ISO 8601 skrivs datum som år-månad-dag med årtalet i fyra siffror (exempelvis 2018-01-15).[1] Den formen är även svensk standard. Den formen fastställdes ursprungligen 30 juni 1972."
"Europeiska unionen har bestämt att ordningen dag månad år ska användas på livsmedel och läkemedelsförpackningar. Att använda punkt som separator med denna ordning (exempelvis 15.01.2018) har definierats av DIN 5008."
"I stora delar av Europa skrivs datum ofta som dag/månad/år (exempelvis 15/1/18)."
"I USA skrivs datum som månad/dag/år (exempelvis 1/15/18). Denna form är ursprungligen från Storbritannien och importerades under kolonialtiden till Nordamerika, men Storbritannien har numera tagit efter övriga Europa."
[Wikipedia]
Det finns alltså inget datumformat som är "rätt" överallt. Olika sätt är "rätt" på olika ställen i världen.

Phryxe
2018-01-16, 05:27
ÅÅÅÅ-MM-DD är "rätt" i Sverige, men det hindrar inte att man kan tillåta andra sätt att notera datum. Det är dock svårt för en oinvigd att avgöra hur mycket pyssel det är att lägga till andra inmatningsvarianter.

Christer
2018-01-16, 12:12
Vi hade tidigare (Disgen 8) ett tiotal olika sätt att presentera datum på skärmen och vi har fortfarande med möjligheten i utskrifter att välja mellan olika datumformat. Vi har fn inga planer på att komplettera med flera olika format vid registrering, formatet (ÅÅ)ÅÅ-MM-DD är mycket väl förankrat i Sverige.