handdator

Visa fullständig version : "Följa John" i DISBYT



m55042
2018-01-17, 19:50
Hur ska vi få medlemmarna att alltid kontrollera andra medlemmars inskickade resultat av sin forskning innan man använder uppgifterna i sin egen. Det är alldeles för ofta som jag upptäcker att det är "Följa John" som gäller, dvs man kontrollerar inte det som anges utan skriver av andra. Fel gör vi alla när vi forskar, men då är det ju bra om någon annan rättar oss i stället för att följer efter och felet hamnar hos många fler. Jag har vi ett antal tillfällen mailat och frågat var man hittat uppgiften som anges. Ibland får jag inget svar alls ibland blir svaret att man skrivit av annan medlem.
Här om dagen träffade jag på ett sådant fall. Fyra personer hade samma uppgifter med det fanns ingen möjlighet att verifiera dessa. Hänvisningar till födelsebok var samma hos alla, men fel. Vid en kontroll i dödboken hamnade jag rätt och dessutom fick jag hjälp hos Rötter att komma vidare.

Meningen med DISBYT är ju att vi ska hjälpa varandra. Om vi då upptäcker något som inte verkar stämma är det ju bra om vi kontrollerar med den som lämnat uppgiften. Det är ju på det sättet vi blir duktigare i vår forskning. Vi lär av våra misstag.

Christer
2018-01-18, 09:46
Viktigt budskap du ger. Vi försöker hela tiden puffa för att ta kontakt med forskaren samt försöka verifiera alla uppgifter som hittas med originalkällan.