handdator

Visa fullständig version : Överföra gammal Disgen-diskett till Gedcom?



Britt-Marie Sjögren
2018-01-22, 17:28
Hej!

Jag släktforskade mkt för ca 25 år sedan, har nu fått mer tid igen. Min släktforskning har jag på papper men har också ca 1995? lagt in mkt av detta i ett Disgenprogram, från tiden före det var Windowsbaserat. (Jag har för mig att man gick och väntade på just Windowsversionen, som kanske skulle komma nästa år eller så.)
Man använde diskett och modem. :D
Nu vill jag föra över datan till en Gedcomfil så att jag kan lägga in det på Familytree-DNA där jag DNA- testat mig.
Jag har min urgamla tjockdator sparad samt disketter med släktdatan på.
Kan någon hjälpa mig med att få fram en Gedcomfil ur detta så att jag slipper knappa in alla data på nytt??
Räcker det att föra över datan i disketten till något nyare (via någon datorfirma kanske?) eller måste man ha själva programmet också som väl sitter i datorn, eller hur funkar det hela?
Det hade ju varit fint att få ut innehållet i en fil på ett USB-minne. USB-port finns på den gamla tjockdatorn.
Mycket tacksam för hjälp. Det skulle spara mig cirka en veckas knappande!

Jag undrar också om alla inknappad info går över i en Gedcomfil, eller om det bara är namn ort, årtal och släktträdsstruktur? För jag vill ju gärna ha ett eget släktträd på ett eget program hemma också, inte bara på Familytree. Så allra bäst vore att ladda över Disgensdiskettens innehåll i ett nytt Disgenprogram (som jag i så fall får köpa) och sedan därifrån få ut en Gedcomfil som jag skickar till Familytree.
Låter detta strategiskt och tekniskt rätt tänkt? Jag är inte alls hemma i datorteknik så det är möjligt att jag har fattat saker fel, rätta mig gärna i så fall.
Alla tanka och idéer välkomnas varmt!

Vänliga hälsningar
Britt-Marie

Phryxe
2018-01-22, 20:12
Disgens databas-format (före Disgen 2016) är unikt och kan inte läsas av något annat program. Om inte utvecklarna bakom Disgen gjort ett verktyg för enbart konvertering av gamla databas-versioner (vilket jag tvivlar på) så behövs en installerad version av din version av Disgen för att kunna exportera innehållet till en GEDCOM-fil. Om du inte har programmet kanske det finns hos DIS. Personer som är mer insatta i detta kommer säkert att svara dig snart.

walgot
2018-01-22, 22:44
Har du kontrollerat att disketterna fortfarande är läsbara? Min erfarenhet av gamla disketter säger att det finns en betydande risk att tidens tand kan ha farit illa med dem även om de lagrats föredömligt. Om de till äventyrs skulle vara av 5,25 tumstypen (dvs. Floppydiskar) så lär sannolikheten för att de är läsbara efter denna långa tid vara liten. Men ... försöka duger.

Eftersom Disgen för Windows introducerades 1996 och var version 7, så bör det rimligen ha varit Disgen 5 eller Disgen 6 som producerade dina disketter. Någon fadder kanske har en DOS-dator med Disgen 5 eller 6 ... ��

carl-olof.sahlin
2018-01-23, 01:08
Jag kan överföra gamla disgen-filer allt ifrån version 3.3 till 8.2 till gedcom.

Britt-Marie Sjögren
2018-01-23, 13:38
Hej! Tack för svar! Jag är inte så hemma på detta, men tycker att jag bör ha kvar en installerad version i min gamla tjockdator, eftersom jag inte lär ha plockat bort något program och den fungerade ju sist (= ca 2005, hittade en diskett från denna tid). Vi behöver nog bara lite kopplingar till den så att vi kan ansluta skärm och tangentbord och mus, tror jag.

Britt-Marie Sjögren
2018-01-23, 13:40
Oj då, nej jag vet inte om de funkar. Funkade senast 2005 i a f. Det är floppydisk 3½ tum.

Britt-Marie Sjögren
2018-01-23, 13:54
Hej!
Menar du att du har en dator med diskettstation (eller vad det kan heta, något man kan stoppa in disketten i så att infon överförs till datorn)? Samt att du har installerat Disgen version 5 eller 6 på den datorn? Kan du sedan skicka denna Gedcomfil till mig via mail el dyl ?
Det vore fantastiskt i så fall, för då slipper vi hålla på och krånga med att köpa in modem och sladdar. :)
Vad kostar detta?

Gedcomfilen är ju mitt omedelbara huvudmål men det vore ännu mer fantastiskt om jag även kunde få ut resten av infon/all info/ från disketten, dvs mer än bara rena släktlinjer (jag har på en del skrivit in lite historier mm om jag minns rätt, ev även lagt in foton, men ej helt säker på detta) - går det? Eller funkar det "bara" att få ut själva Gedcomfilen?

En sak jag kom att tänka på är att jag har för mig att jag pumpat in släktlinjerna i Disbyt (eller vad det hette), ett släktträd som man kan studera varandras anor i . Nu har jag inte varit medlem på 20 år, men har ju dock bidragit med min forskning. Ligger den infon kvar? Kan jag aktivera detta igen? I så fall kunde man kanske föra över denna info i en Gedcomfil via datorn och slippa skicka disketter per post osv?
Vad tror du är det bästa?
Hoppfulla och tacksamma hälsningar
Britt-Marie

carl-olof.sahlin
2018-01-23, 18:13
Det enklaste är att sända filen/filerna till mig via mail. Du kan också sända disketten, men jag föredrar mail till carl-olof.sahlin@telia.com.

Äldre disgen-filer kunde ha länkar till lösa text-filer. Jag behöver dem också så blir de inbakade i gedcom-filen.

Ditt gamla bidrag i disbyt är borta och kan inte återvinnas för filformatet är helt annorlunda. Blir du medlem på nytt får du ett nytt medlemsnummer.

Eva Dahlberg
2018-01-23, 18:32
Carl-Olof är ju vår Disbyt-ansvarige Britt-Marie, så du är i goda händer!
Hälsningar,
Eva

Britt-Marie Sjögren
2018-01-24, 01:10
Jag hade gärna skickat filerna om jag hade haft några, men jag har bara en dator och två disketter. Vi håller på att fixa fram nödvändiga sladdar/kopplingar för att kunna hantera datorn (koplla till skärm och tangentbord och mus), dagens sladdar funkar ej. Om jag lyckas få fram några filer (var jag nu hittar dem?) så skickar jag dem.

Det var ju synd på mitt släktinlägg, men om vi bara får fram datan nu så kan jag ju lägga in det igen. Tack för info. Jag återkommer när jag vet mer.

Christer
2018-01-24, 09:25
En erfaren fadder som var med på den tiden kan hjälpa dig att hitta rätt. Se https://www.dis.se/fadder-lista