handdator

Visa fullständig version : Tom relationsnotis



Agneta W
2018-01-25, 17:00
Jag vet inte vad jag gör för fel, för varje gång jag försöker lägga in barn, så blir det tomma rader emellan barnen. Jag har tidigare fått info om att jag ska markera barnet och dra det upp i tomma rutan, men det funkar inte. Jag får fram en flyttmarkering i markören, men namnet ligger kvar under den tomma raden.

// Agneta

Torgny Larsson
2018-01-25, 21:35
Läs i handledningen hur du skall registrera barnen:
https://www.dis.se/reg-barn

Agneta W
2018-01-28, 09:52
Jodå, jag har läst handledningen, men där finns inga råd om hur jag ska bete mig med dessa rader.
Någonstans gör jag förstås ett fel i registreringen, och det är där jag behöver hjälp med idéer hur jag ska gå vidare.

// Agneta

Torgny Larsson
2018-01-28, 12:54
Det du har gjort är att du registrerat ett barn, utan att först registrera en relation (och partner till mamman).
Mellan mamman och första barnet (Björn) finns två rutor, den vänstra representerar relationen (t.ex. gift, sambo, före äktenskap, etc) och den högra där skall patnern stå (om han är känd). Gör så här:
1) Dubbelklicka på rutan för partner, och registrera partnern.
2) Dubbelklicka på rutan för relation, då öppnas relationsöversikten, och där kan du registrerar giftermål, etc.
Om det andra barnet tillhör samma barnakull, dvs samma mamma och pappa:
3) Tag tag i andra barnet med musen och drag henne till den första relationsrutan.
Nu kan du ta bort de nedersta tomma rutorna genom att:
4) högerklicka på nedersta relationsrutan, och välj "Kolla loss".