handdator

Visa fullständig version : Vad är rätt?



48738
2018-01-26, 13:03
Vilken stavning är den rätta av förnamn och efternamn. Ofta är det en stavning i födelseboken och någon annan i t.ex. husförhör.
Vilken stavning skall man använda?

Hans-Peter
2018-01-26, 22:48
En fråga som kan diskuteras länge och väl släktforskare emellan.
Jag gör så att jag skriver det namn som står i födelseboken, dyker det ett annat namn upp i husförhör- eller församlingbok längre fram, skriver jag även det som ett alternativ. Så vet jag att Ingri kan dyka upp även som Inger för att ta ett exempel.

48738
2018-01-27, 13:09
OK, men hur blir det i sökningen i Disbyt?

Hans-Peter
2018-01-27, 13:34
I disbyt kan det vålla problem, dock på det sättet att båda namnen.

Jag har en ana som het Lasse Tarlin som knekt, men har står i vissa HFL som Lars Tarlin.
Då Lasse är det namn jag har från födelseboken är det inskrivit men Lars finns även med fast inom parentes, jag kan inte söka honom på Lasse däremot får jag träff på Lars.
Det roliga i det sammanhang är att flera av dessa träffar även har förnamnet med som jag har skrivit det, alltså Lasse (Lars), så min gissning är att Disbyt ombudet har normerat namnet i sökmotorn till Lars.

Så det går alltså att söka även i Disbyt även om det kanske inte alltid går att använda båda varianterna av namn.

48738
2018-01-27, 15:11
Hoppas att det går i den nya Disbyten.
Har man namn inom parantes får man väl backning från Disbytombudet?

Rolf Carlsson
2018-01-27, 15:28
Som Hans-Peter nämner diskuteras detta ämne ofta. Så sent som för ca en vecka sedan var ett ämne uppe beträffande efternamn. Först, det finns inget rätt eller fel utan var och en får välja sin egen metod.
Först bör man skilja mellan stavningsvarianter och namnvarianter.
Vad gäller stavningsvarianter kan man följa principen att födelsenotisen är "originalet" hur prästen än stavar, eller använda den stavning som är mest frekvent under livstiden, eller normera namnet (Kärstin/Kjerstin normeras till Kerstin), eller som H-P nämner ta med skilda stavningsvarianter under livstiden.

Hur man skall förfara med namnvarianter är mera komplicerat. Exempelvis är Kerstin en namnvariant till grundnamnet Kristina. Här kommer man lätt i konfliktsituationer: Chrestin och Cherstin är någorlunda ofta förekommande stavningar 150-200 år tillbaka i tiden. Skall då Chrestin föras till Kristina och Cherstin till Kerstin? Beträffande grundnamnet Johannes finns många varianter som Johan, John, Jon, Jonas likväl som Giovanni, Ioannis med flera.

I Disgen bör du inte använda (), "" eller andra tecken (med undantag för * som har en speciell funktion).

Sammanfattningsvis skilda släktforskare kan tala om hur de gör men det finns ingen lösning som är rätt eller fel. En hel del beror på hur du vill använda din forskning.

Hans-Peter
2018-01-27, 15:57
Hoppas att det går i den nya Disbyten.
Har man namn inom parantes får man väl backning från Disbytombudet?

Näh jag har aldrig hört något från honom i den anledningen.

GunnarBer
2018-01-28, 11:08
I nuvarande Disbyt normeras namnen enligt följande från Vitboken om Disbyt:
• Hur hanteras personnamn?
◦ Förnamn och patronymikon normaliseras till normalstavning i Disbyt-basen. Originalstavningen behålls och visas i Disbyt på webben. Normalstavning är en nutida stavning. Vi har valt att enbart normalisera de vanliga stavningsvarianterna. Finns ett namn inte i normeringstabellen blir det inte normerat.

I den nya vet vi inte hur det slutligen kommer att bli, när eller om den kommer

48738
2018-01-28, 12:12
Tack alla!
Gunnar kan du förklara dig lite närmare ang. detta "I den nya vet vi inte hur det slutligen kommer att bli, när eller om den kommer".

GunnarBer
2018-01-28, 12:20
Jag vet vad vi visade i Halmstad på Släktforskardagarna, och efter detta har det kommit en del synpunkter. Så hur utvecklingen och ev implementerade av synpunkterna har jag ingen insyn i.
Så vi väntar med spänning på frisläppandet av nya versionen, när det än blir. Ju fortare ju bättre!

48738
2018-01-29, 13:22
Det hoppas vi nog alla att nya Disbyten kommer så fort som möjligt!
Tack!

/Göran