handdator

Visa fullständig version : Faddrar- registrering av och ändring/borttag



netsrot
2018-02-04, 17:10
Att lägga till fadder med redan bef person eller skapa ny fadder fungerar ju.
När man vill ändra uppgift om redan registrerad fadder hur gör man då????

Christer
2018-02-06, 10:56
För att ändra relationens kommentar så tar du fram fadderbarnets personöversikt, markerar fadder och högerklickar samt väljer Ändra kommentar.

31581
2018-03-02, 11:44
Enligt instruktionen för fadderhantering kan man i verktyg "hantera faddrar" och efter att man klickat i tex kön och trycker nästa staår alla valda markeringar kvar UTOM kön som man måste fylla i varje gång. DETTA STÄMMER INTE. Det är tvärtom. Kön är gråat och går inte att ändra. Alla andra rutor går att välja.
Om nu den första faddern är kvinna och fadder nr 2 är en man (rutan för kön kvinna är markerat) tänkte jag att då får man väl avsluta verktyget. En knapp avsluta finns inte så jag trycker på x i övre högra hörnet i stället.
Sedan klickar jag på faddern igen. Då har markeringen kvinna försvunnit men nu är BÅDE man och kvinna gråat. INGEN av rutorna går att klicka i. BÅDE stänger fönstret med X och AVSLUTAR verktyget med X eftersom även här saknas knapp för avsluta.
Startar om verktyget "justera faddrar" men fadderns kön går inte att markera. BÅDA rutorna är gråade. INGEN är markerad.
Då noterar jag ID numret och går till personöversikten för att där markera kön på faddern.
DÄR STÅR KÖN: MAN !?
OM det nu var så (vilket jag inte vet) att könet för faddern redan var ifyllt borde väl markeringen synas i verktyget "justera faddrar". Har nu kollat genom att i personöversikten skriva in kön. När jag sen öppnar verktyget "justera faddrar" är både kön för man och kvinna vara gråat UTAN markering. En klar brist och källa till förvirring alltså.

31581
2018-03-02, 12:01
Två barn med samma fadder men faddern är två personer. Hur slå ihop dessa två till en??

31581
2018-03-02, 12:18
I verktyget "hantera faddrar" står det igråat markerat KVINNA vilket är fel.
På personöversikten står det MAN vilket är korrekt.
Uppgiften avser samma ID-nummer.
???????????????????????????

Torgny Larsson
2018-03-02, 15:36
Det fungerar i stort sett som det skall. Det som är fel är att rutorna för man eller kvinna i vissa fall kan vara ifyllda efter man klickat på NÄSTA (vilket betyder att inget ändras, alltså fadder hoppas över i denna behandling) eller ÄNDRA (= genomför ändringar på denna fadder och visa nästa).
Fälten för MAN och KVINNA är gråade när det redan finns kön inlagt i fadder, vilket du själv måste ha gjort i faddern personöversikt.
Fallet du visar med att KVINNA var ibockad men gråad, och att i personöversikten hade faddern redan kön, berodde på att när du klickade "NÄSTA" bevarades bocken för kvinna (felaktigt tycke rjag), och blev gråade för att nästa fadder hade redan kön=MAN.
Det blir en felrapport, tack för hjälpen.
Men kön måste man alltid ange explicit för varje fadder, om faddern inte redan har fått kön.

Torgny Larsson
2018-03-06, 08:10
Angående Christers fråga om att slå ihop konverterade faddrar.

Situationen:
I Disgen 8 hade barnen Anders, Bengt och Carl, alla en fadder som hette Anders Jönsson. Vid konverteringen till Disgen 2016 skapades då tre nya fysiska personer, alla med namnet Anders Jönsson, utan kön, var och en kopplad som fadder till ett av barnen.
De fick också en flagga “Importerad fadder, risk för dubblett”.

Byta ut mot en befintlig släkting:
Om du kan konstatera att det är samma Anders Jönsson, och att det är en släkting som du redan har, gör så här för var och en av barnen:
1) öppna barnets personöversikt
2) högerklicka på Anders Jönsson i fadder-panelen, och välj “Ta bort fadder”. Då försvinner den personen från databasen.
3) Välj “Lägg till ny fadder” och leta upp den “riktiga” Anders Jönsson, och koppla honom som fadder.
Det är alltså ingen registrering, bara en koppling barn till fadder.

Slå ihop till en:
Om du kan konstatera att det är samma Anders Jönsson, men att du inte har honom i din databas:
1) Behåll en av de tre Anders Jönsson, komplettera uppgifter om honom om du vill.
2) För de övriga två barnen byt ut deras “Anders Jönsson” mot den du behöll, på samma sätt som ovan.

Generellt om faddrar från Disgen 8:
Du har för varje fadder följande val att göra:
A) Behålla faddern som den är (medför inga problem, kommer med i utskrifter)
B) Behålla faddern och komplettera med uppgifter (t.ex. med funktionen “Justera faddrar”)
C) Radera faddern (kan göras i söklista eller med “Justera faddrar”) - men då går den informationen förlorad
D) Föra över informationen till text/född/dop-notis hos barnet med funktionen “Justera faddrar” - och sedan ta bort faddern
E) Byta ut faddern mot en annan befintlig person (t.ex. en släkting)

Kommentar
Man behöver inte göra alla faddrarna på en gång.
Jag har själv valt att plocka över all information till född- eller dopnotis,
och för de fall det kan vara intressant för min forskning, även gjort Disgens barn-fadder-kopplingen.
En fördel med att ha kopplingen är att man i utskrift av ansedeln får vilka barn som personen varit fadder till.

Lycka till
Torgny

m05143
2018-09-10, 23:33
I guiden Lägga till Fadder https://www.dis.se/index.php/lagg-till-faddrar en bit ned finns en bild för Lägga till Person. Den har flera röda stora bokstäve, A till F, för kunna följa tillhörande text. Det är bara det att texten innehåller numrerade punkter 1-6.

Varför så olika, borde justeras.

Christer
2018-09-11, 10:13
Det är tyvärr vårt webbverktyg som ställer till det. Texten använder bokstäver som punkter men presentationen blir med siffror.