handdator

Visa fullständig version : Ålder vid personens olika händelser



Roadrunner
2018-02-14, 16:29
Jag undrar om man kan få utskrivet personens ålder vid olika händelser i antavlan, exempelvis i Levnadsbeskrivningen. Det är något som skulle vara väldigt intressant att ha med, men hittar inget sätt att få ut det. Mycket tacksam för tips.

48738
2018-02-16, 15:43
Håller med dig till fullo!
Borde finnas med i den nya Disgen.

Christer
2018-02-19, 09:25
Personligen gillar jag bättre att hålla hjärnan igång med lite huvudräkning. Men återkom gärna med hur ni vill att layouten ska se.

Roadrunner
2018-02-19, 10:59
Jo, det skadar förstås aldrig att hålla hjärnan igång. Det kanske går att bygga in ett val där båda varianterna kan samsas. Jag bifogar 2 exempel som kommer från ett annat program och visst kan jag göra en gedcom export för att få ut dessa rapporter på annat sätt, men det känns väldigt omständigt.
Idag när Disgen ligger i den nya databasen borde det kunna gå att förbättra rapportdelen rent innehållsmässigt och även layout/grafik. Det är ingen kritik mot hur det är idag, endast förslag.

Nåväl här är en layout som är värd att titta på. Sen kan man diskutera det rent utseendemässiga, så se det bara som ett exempel hur man skulle kunna göra det.

http://naturephotos.se/test/Krono1.JPG

Christer
2018-02-19, 11:04
Tänker du dig endast i en utskrift av levnadsbeskrivning eller tidslinje i ansedeln eller tänker du också på levnadsbeskrivningen i personöversikten?

Roadrunner
2018-02-19, 11:33
Där kanske det kan finnas olika behov. Det jag själv tänkt närmast på är under Levnadsbeskrivning i rapporten Ansedel. Men möjligheten att kunna se det direkt i personöversikten vore givetvis inte helt fel när man håller på att forska och registrera uppgifter?

BL1912
2018-03-13, 17:47
Hej
jag fick ett länktips av "Phryxe" till er frågeställning som också är direktkopplat till mitt behov om ålder och egna taggar i utskrifter.
Det jag är ute efter är att i olika utskrifter kunna välja att inkludera levnadsårtal och ålder d v s födelseår och dödsår samt ÅLDER. Men också TITEL, 1-2 ORTNAMN och sist EGNA KODER/SYMBOLER (d v s kunna tagga eller märka varje person med koder/symboler om det är något speciellt med personen och som kan visas används i rapporterna).

T ex: Anders Nilsson


file:///C:\Users\BL\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\cli p_image002.png

BL1912
2018-03-13, 18:00
Här kommer mitt exempel ...

Anders Nilsson
Lantbrukare
f 1888 d 1968 80år
Sjöbo-Linderöd
g2-b6-kg-**


.. som betyder Anders Nilsson, Lantbrukare, född 1888 och dog 1968, blev 80 år gammal.
Föddes i Sjöbo och levde huvuddelen av sitt liv i Linderöd. Den egna kodraden betyder att han
var gift 2 ggr (g2), hade 6 barn (b6), ett av äktenskapen är ett kusingiftermål (kg) och han har en
tvillingbror (**).

Christer
2018-03-14, 10:58
Björn, jag tror att du fått svar om egna taggar i tre andra trådar.

Din bild syns däremot inte.

Christer
2018-03-14, 11:00
Ulf, jag har skrivet ett förbättringsförslag (#4840).

BL1912
2018-03-14, 17:00
Tack Christer, ja jag har fått svar.

Undrar bara var jag kan se listan över förbättringsförslagen?

Roadrunner
2018-03-14, 17:34
Tack Christer, det var glädjande nyheter och hoppas det kommer inom kort i en uppdatering eller kanske nästkommande version.

Christer
2018-03-19, 12:13
Björn, förbättringsförslagen finns i en intern databas som även faddrarna har tillgång till. Jag skriver oftast ärendenumret i svaren för att jag enkelt ska kunna hitta rätt.
Ulf, för att du inte ska ha för höga förväntningar så kan jag berätta att vi har mellan 400 och 500 förbättringsförslag, både smått och stort, att ta ställning till och prioritera.

Roadrunner
2018-03-19, 12:59
Nej Christer, jag har inga höga förväntningar. Kanske vore idé att skapa ett API eller liknande och låta tredjepart skapa rapporter som inte ryms inom utvecklingsarbetet. :)

m05143
2018-09-06, 10:17
Jag är mycket intresserad av en Ålderfunktion. Gjorde en koll av gamla personer (över 100 år) och fick en del konstiga svar, bla en 3-åring.
Tog ut en söklista på Excel för att räkna ut ålder. Provade olika funktioner, men har inte fått till formlerna. Om det nu går? Datum i Excel är knöligt.

Bertil
2018-09-06, 13:20
Jag vet inte om det här är en bra lösning. Jag skriver åldern vid kommentarer i Dödsnotisen. Då får jag med åldern i alla utskrifter och synlig på skärmen. Jag får visserligen räkna själv år, månader, dagar, med hjälp av Kalendern är det lätt.