handdator

Visa fullständig version : Disgen kraschar direkt vid import GEDCOM från MyHeritage



dis52686
2018-03-09, 10:49
Jag ville se hur Disgen var att arbeta med eftersom jag tycker att MyHeritage är för dyrt.
Exporterade till GEDCOM och skulle importera i Disgen.
När jag trycker på "simulera import" kraschar Disgen och säger:
Ett allvarligt fel har inträffat. Du måste starta om Disgen.
Filen omfattar cirka 1600 personer och är cirka 2,5 Mb stor

Vad gör jag nu?

C-J Gustafsson
2018-03-09, 16:11
Jag har träffat på MyHeritage filer som haft ett felaktigt format i huvudet. Någon av raderna har haft ett blanktecken i position 8 vilket inte är tillåtet.

Om det inte är det felet så kan du maila GEDCOM filen till mig (08.55245912@telia.com) så skall jag försöka få den godkänd för import.

dis52686
2018-03-09, 17:03
Tar med stor tacksamhet emot erbjudandet och skickar GEDCOM-filen till angiven adress.

/Bertil

walgot
2018-03-10, 23:23
Oavsett vad som finns en GEDCOM-fil så borde väl Disgen upptäcka och rapportera evenuella fel stället för att 'krascha'.

Christer
2018-03-14, 09:23
Wilhelm, om du är vänlig och skickar GEDCOM-filen till oss på Dis så ska jag se till att testa Disgen för att försöka komma tillrätta med kraschen.

dis52686
2018-03-14, 10:15
Christer,
Carl-Johan Gustafsson har varit vänlig nog och fixat filen så att Disgen inte kraschar.
Enligt honom var min fil full av formellt felaktiga rader och märkliga textsymboler.
Hur som helst, vart vill du jag skall skicka den ursprungliga filen?

walgot
2018-03-14, 15:01
Avsevärt bättre än att testa mot ett enda specifikt fel i en viss GEDCOM-fil, är givetvis att se till att programvaran i Disgen förses med en korrekt och komplett undantagshantering. En välartad sådan hantering skall kunna upptäcka och rapportera alla olika slags fel i indata.

Ett avsevärt sämre felsökningsalternativ är dock att i godtyckliga GEDCOM-filer introducera felaktigheter av systematisk eller slumpmässig karaktär och sedan försöka finna de fel i programvaran som leder till krascher. En testning värd namnet borde naturligtvis ha innehållit ett antal tester av sådana slag.

Programvarukrascher som beror på fel i indata skall överhuvudtaget inte få förekomma i välbyggda program.

Christer
2018-03-14, 15:42
Nu har jag testat GEDCOM-filen från MyHeritage. Tyvärr kraschade Disgen 2016 vid importen. Men jag har också kört den i kommande betalversion i betaskick och alla 1609 personerna kom in. Tyvärr med en del med brister vilket kanske inte är så konstigt med de avsteg som gjorts från GEDCOM.

Wilhelm, drömmen om det felfria programmet lever men det är svårt att nå dit. Rimligare är det med ambitionen att få Disgen kraschfritt vilket vi och våra utvecklare jobbar med. Vi har hög fokus på de kraschsituationer som trots allt uppstår.