handdator

Visa fullständig version : Söka på efternamn



31581
2018-03-23, 19:49
Jag har några Stael von Holstein i min databas. När jag använder Sök och namnsöker på hela namnet får jag ingen träff. När jag söker på Stael får jag upp 4 träff som alla som börjar på Stael. När jag söker på Holstein får jag 1 träff och det är en annan person som inte heter Stael von Holstein utan av Glücksburg Schleswig Holstein Sonderburg. Vad är felet jag gör??

31581
2018-03-23, 20:20
Kompletterar informationen. I förra tråden fick jag en träff när jag skrev Holstein. Om jag skriver *Holstein* får jag 103 träff. Borde inte av Holstein ha kommit upp? Borde inte af Holstein Gottorp, av Holstein Augustinenborg, av Holstein Beck, av Holstein Gottorp ochså kommit upp tillsammans med Glücksburg Schleswig Holstein Sonderburg??

Christer
2018-03-26, 15:27
I den inbyggda hjälpen finns inledningsvis lite info om sökning på namn. Jokertecken är inte så tokigt att använda.

31581
2019-04-28, 18:07
Jag har Robert von Rosen född 1595 i min databas. När jag söker i disgen 2018.2 efter honom får jag upp 4 andra Robert von Rosen men inte den jag söker efter. De 4 jag får träff på är von stavat med stort V. Den jag söker är von stavat med litet v. Hur skall man göra för att träff på alla som heter von Rosen oavsett om jag stavat von med litet eller stort V?
Hurt skall jag skriva för att få upp den Robert jag söker efter?
Om jag söker på enbart von Rosen får jag 32 träff med Von stavat med stort v. Ingen träff med litet v!
Om jag söker på enbart von får jag 89 träff med von stavat med stort V.
Om jag söker på *von* får jag 12896 träff med von stavat med stor OCH liten bokstav (89 med stort V och 12807 med litet v).
Om jag söker på *von* Rosen eller *von* rosen får jag INTE träff på den Robert jag söker utan enbart de 4 med stort V i von Rosen.
Gjorde om alla sökningarna i Disgen 2019. Samma sak händer!
Det är alltså INTE möjligt att söka upp och få träff Robert von Rosen född 1595!

Torgny Larsson
2019-04-28, 18:50
Enligt onlinehjälpen:
"Ett specialfall är efternamn med prefix, t.ex. von Post. Alla efternamn som börjar med liten bokstav räknas inte som ett eget namn utan räknas som ett prefix till efterföljande namn. En person som heter Kruuse af Verchou har därmed två efternamn "Kruuse" och "af Verchou". Ett annat exempel från nätet: Karl Theodor von und zu Guttenberg har alltså bara ett efternamn: "von und zu Guttenberg".

För att hitta namn som innehåller mellanslag måste man använda jokertecken. Alla von Post kan hittas med sökmöstret von*Post eller von?Post. Mönstret *Post hittar också alla von Post men även de som heter Repost."

I ditt fall: von?Rosen

31581
2019-04-29, 16:40
Tack Torgny,
I den inbyggda hjälpen som Christer hänvisade till fanns inget. Nu har jag ändrat alla prefix med stor bokstav till liten och med sökningen * eller ? fungerar alla sökningar.
När man registrerar nya personer t.ex. von Rosen spelar det ingen roll om man skriver Von eller von. Det kommer upp samma 92 dublettförslag. Om Von är ett efternamn borde väl inte efternamnsprefixet "von" komma upp som förlsag?

Christer
2019-05-02, 08:29
Christer, hjälpen jag refererade till och som hjälpen som Torgny citerar gäller för den detaljerade sökningen.
Dubblettsökning vid registrering och Sökning i Välj person har inte samma lösning.