handdator

Visa fullständig version : Exportera till xml-fil



GöranC
2018-03-29, 20:24
Jag har gjort några försök att exportera ortregistret till en xml-fil men när jag försöker öppna den skapade filen i ex.vis EDGE så händer ingenting. Däremot, efter att jag öppnat xml-filen med "Anteckningar" och i filens första visade rad bytt ut "Yes" mot "yes" så öppnas filen i EDGE (och Word). Det verkar således som om det "Yes" - som jag antar Disgen skapat - borde vara "yes". Finns det någon möjlighet för mig att få Disgen att fortsättningsvis skriva "yes"?
Samma problem uppstår f.ö. när jag exporterar personer till xml-fil.

GunnarBer
2018-03-31, 12:11
Hej Göran och Glad Påsk!
Jag använder EditPad Lite 7, som är en gratis och vad jag tycker bra editor. Då är det inga problem med 'Yes' eller 'yes', utan xml filen öppnas snällt och prydligt.
Gunnar

GöranC
2018-04-01, 18:04
Jo, GunnarBer, tack för tipset. Jag har faktiskt också använt EditPad för att öppna och redigera xml-filer, bl. a. för att ändra "Yes" till "yes".

Efter lite googlande tror jag mig förstå att syntaxen när man deklarerar "standalone" endast tillåter "yes" och "no", inte "Yes", se ex.vis bifogad fil. De xml-filer som Disgen producerar har vid de försök jag gjort alltid skrivit "standalone="Yes"" vilket ställer till det när jag försöker överföra data. Det är i och för sig inte så svårt att redigera (se ovan) men det vore lite enklare om det automatiskt blev rätt från början.