handdator

Visa fullständig version : Raderade datamappar.



20018
2018-04-13, 19:22
Hej!
I såväl en bärbar som stationär dator har jag fått mina datamappar raderade. Detta skedde i samband med start av Disgen 16 och där en ruta, som jag bifogar i ett pdf-dokument, uppenbarade sig.
Om jag klickar på länken i bilden kommer jag till sidan som är bild två i pdf-dokumentet.
Jag vill naturligtvis få problemet löst eftersom jag inte längre törs arbeta i Disgen.
MVH/Arne

Olle_Olsson
2018-04-13, 21:33
Jag skulle klicka på "OK"-knappen i bild 1. Om det inte hjälper kontakta en fadder, gå in på www.dis.se/kontakt och sen vidare till Disgensupport, och leta reda på en närbelägen fadder

20018
2018-04-13, 21:55
Jag har klickat på OK-knappen samt varit i kontakt med en fadder men det ger ingen lösning.

BoKleve
2018-04-14, 00:42
I såväl en bärbar som stationär dator har jag fått mina datamappar raderade.
Vad har du för antivirusprogram! Jag vill minnas att en person hade samma (?) problem med ett specialprogram som tog bort mappar som den inte kände igen.

20018
2018-04-14, 12:05
Jag har F-Secure SAFE samt Malwarebytes och dessa program har funnits i datorerna sedan många år och således även 2016 när jag konverterade från 8-an.
Min bestämda uppfattning är att problemet finns att finna i rutan "Hjälp oss göra Disgen bättre". Är denna ruta en bluff eller är det ett ärligt utskick från DIS?

Olle_Olsson
2018-04-14, 13:27
Bild 1, kan du stänga med krysset (övre hägra hörnet).
När Disgen har startat kan du istället fylla i samma uppgifter i själva programmet;
Verktyg/ Inställningar/ Program / Sekretess

20018
2018-04-14, 15:47
Jag kan stänga rutan med krysset. Men datamappen är redan borta när rutan visar sig. Jag är inte intresserad av att fylla i några uppgifter.
Däremot är jag intresserad av att få veta om rutan är seriös eller inte.

Phryxe
2018-04-14, 17:25
Eftersom man inte vet kunskapsnivån på frågeställaren kan vissa av frågorna man ställer kanske verka lite omotiverade.

Att du får upp fönstret du visar i första meddelandet tyder väl på att något blivit fel. Möjligen dyker det upp om programmet inte hittar Datamapp:en!? Kan du starta programmet och vad syns i så fall under meny Arkiv/Hantera datamapp... Har du tittat i utforskaren på den plats där Datamapp:en är placerad och verkligen konstaterat att den är borta (och ex. inte av misstag flyttats eller döpts om)?

Jag har valt platsen själv där min Datamapp är placerad. Om den som standard är placerad under ett användarkontos mappar kan jag tänka mig att Disgen inte hittar mappen om man loggar in med ett annat konto. Det händer ibland även att Windows-konton blir korrupta varpå ett nytt med samma namn skapas, dock utan alla inställningar från original-kontot.

Jag använder F-secure SAFE utan problem med Disgen 2016 (än så länge).

20018
2018-04-14, 17:53
OK, rutan är alltså seriös och inställd så att den dyker upp om och när ngt fel uppstår i programmet. Hade nu själv börjat tänka i de banorna efter att ha funderat på vad jag gjort den senaste tiden.
Jag har kört ett program som heter "AdwCleaner". Efter en återläsning av backup och upprepade starter av Disgen utan problem körde jag nämnda program och se, datamappen försvann och rutan dök upp.
Problemet är löst och nu får jag vara noga med att göra backup innan jag - om jag ser behovet - kör "AdwCleaner", som är bra program om man inte använder Disgen.

Torgny Larsson
2018-04-15, 08:32
De fönster du får upp är helt normala, inget fel. Dina datamappar är inte försvunna.

När du installerar Disgen 2016 för första gången och inte haft den versionen tidigare, då skapas en tom datamapp för Disgen 2016. De datamappar du nämner, som du nu saknar, de tillhör ju Disgen 8, eller tidigare. De finns alltid kvar. Eftersom vi har en helt annan databas i Disgen 2016 än i Disgen 8, då måste dessa datamappar konverteras till det nya databas-formatet, och den funktionen finns i Disgen 2016. Leta upp länken "Kopiera min släktforskning från Disgen 8-datamapp", antingen på Välkomstsidan eller under Arkiv i Menyn.

I handledningen finns en beskrivning hur du sen går tillväga:
https://www.dis.se/konvertera-disgen8