handdator

Visa fullständig version : Låst databas



Delphinus
2018-04-24, 17:58
Jag har Disgen installerad på två datorer och datamapparna synkroniseras via molnet (iCloud). Nu har jag "lyckats" starta Disgen på båda datorerna med följd att den dator som startades senast öppnade databasen i "läsläge" (alltså låst), med följd att ingen av datorerna kan använda databasen annat än i läsläge. Finns det ett något sätt att häva låsningen annat än att läsa in en säkerhetskopia.
//Kjell

Torgny Larsson
2018-04-25, 07:04
Synkronisering mot eller via molntjänst fungerar inte med Disgens databas. Det står med på hemsidan bland de begränsningar som finns.

Delphinus
2018-04-25, 08:25
Jag konstaterar att det är återläsning av säkerhetskopia som gäller.

Christer
2018-04-25, 08:32
Det är inte en begränsning i Disgen utan ligger i molnlösningens natur.

Inga molnlösningar kan användas för Disgens aktiva datamapp eftersom synkronisering mellan den lokala kopian och molnet inte sker i realtid. Konsekvensen blir att olika kopior av datamappen förekommer samtidigt vilket kan leda till dataförlust. Det gäller för molnlösningar som Dropbox, Google Drive, OneDrive, Elgigantens cloud eller liknande.

Molnlösningar fungerar däremot alldeles utmärkt för lagring av säkerhetskopior.

Delphinus
2018-04-25, 09:22
Jag tror att vi pratar om olika saker, i mitt fall använder jag molnet för att ha aktuell databas tillgänglig på mina båda datorer (en stationär och en bärbar), inte för att jobba parallellt på båda. Att jag hade DisGen igång på båda datorerna var ett misstag med nämnda resultat som följd.

Torgny Larsson
2018-04-25, 09:49
De flesta molntjänster fungerar så att molnet är en spegling av en mapp på din dator. Så Disgen arbetar mot sin datamapp på din dator, som då ligger i den mapp på din dator som speglas (synkronireras) mot molnet. Mappen ligger normalt i Mina Dokument och heter något som Dropbox, OneDrive eller motsvarande. Nu beror det ju på hur ofta molntjänsten går in och synkroniserar, som då kan orsaka störningar i Disgen-databasens hantering.
Det har gjorts förbättringar i Disgen så att denna synkronisering inte nödvändigt stör, speciellt om man har ställt in för kontinuerlig synkronisering, då databastabell kanske synkroniseras innan hela databastransaktionen är slutförd. Så fungerar t.ex. Elgigantens Cloud-tjänst, som tidigare gav låsningar i Disgens databas.

Att lägga säkerhetskopior i molnet är däremot bra att göra. Det en stängd fil, inte en öppen databas.
När säkerhetskopian speglats till molnet, kommer den sen även att speglas ner på den andra datorn, i molntjänstens mapp där,
och du kan då återläsa den i Disgen till din datamapp på den datorn.

Det vore naturligtvis trevligt om Disgens databas kunde ligga på en server, och att flera kunde komma åt den samtidigt, men Disgen är inte programmerad för det.
Det krävs en mera omfattande programmering, så att det inte blir konflikt i uppdateringana från flera håll samtidigt.
Om ena personen öppnar EN person för att ändra den, då måste programmet sörja för att ingen annan får möjlighet att försöka ändra den samtidigt.
Men det är inte nog. Den personen har ju kopplingar till en mängd andra personer i din databas, och då måste de också skyddas,
så det blir en ganska omfattande skyddsalgoritm.