handdator

Visa fullständig version : URL adress för Disbyt



Karl-Edvard Th
2011-03-29, 16:00
I tidigare versioner fanns systeminställningar där man angav adressen till Disbyt och Dispos. Var finns dom adresserna i 8.2 Är det inget som skall kunna ändras?

DanielBerglund
2011-04-07, 00:48
Inget som är tänkt ska kunna ändras av användaren, nej. Ordnar man lämpliga rättigheter kan man annars ändra i disgen_url.ini i programkatalogen. Vad är det som du behöver ändra?

Karl-Edvard Th
2011-04-07, 11:25
Inget som är tänkt ska kunna ändras av användaren, nej. Ordnar man lämpliga rättigheter kan man annars ändra i disgen_url.ini i programkatalogen. Vad är det som du behöver ändra?

Det var någon på forskarstugan som fick ett felmeddelande när han gick på sökning i Disbyt från Disgen. Så när man kom och frågade mej kom jag ihåg den här adressen sedan gammalt men kunde inte hitta den i 8.2

m01523
2011-04-13, 23:44
Det var någon på forskarstugan som fick ett felmeddelande när han gick på sökning i Disbyt från Disgen. Så när man kom och frågade mej kom jag ihåg den här adressen sedan gammalt men kunde inte hitta den i 8.2

Jag har kontakt med en användare av Disgen 8.1d som inte får kontakt med Disbyt från programmet. Jag minns att jag ändrade URL-adressen i hennes program för ett par år sedan, men den tycks inte fungera nu, inte heller min version 8.1e. Kan jag använda de URL-adresser som finns i disgen_url.ini för 8.2 även i 8.1? Jag har provat men inte lyckats.

DanielBerglund
2011-04-13, 23:52
Det ska nog vara i princip samma ja. (Fast just nu fungerar inte kopplingen på grund av andra orsaker. Det funkar nog snart igen.)

m01523
2011-04-14, 00:15
Nu har jag löst mitt problemet med sökning mot Disbyt. Det var brandväggen som inte gav access till Disbyt. Inget felmeddelande som kunde antyda det. För att konfigurera ZoneAlarm för godkännande av programmet blev inte Disgen loggat utan "Släktforskarprogram". Det är inte lätt!