handdator

Visa fullständig version : Pekskärm (Touchscreen) ?



BrJohan
2018-05-02, 08:50
Fungerar Disgen 2018 fullt ut med pekskärm?

(Jag vill inte ladda ned för prov innan åtminstone en felrättningsutgåva gjorts.)

Christer
2018-05-02, 19:31
Jag skrev lite kortfattat att "Disgen fungerar inte i Windows 10 som är inställt på fullskärmsläge (Windows-stöd saknas)" på sidan https://www.dis.se/nyheter-och-kaenda-brister-i-disgen-2018 . Så tyvärr får vi invänta fortsatt utveckling av Windows 10.

BrJohan
2018-05-03, 08:13
Min frågeställning avser Disgen 2018-s eventuella förmåga att fullt ut kunna användas med pekskärm. Redan Windows 8 var pekskärmskapabelt. Windows 10 är pekskärmsanvändbart i alla lägen. Vilken egenskap är det som saknas i Windows 10 för att Disgen 2018 skall fungera?
Än en gång: Fungerar Disgen 2018 fullt ut med pekskärm?

Pekskärm och fullskärm är inte samma sak!

C-J Gustafsson
2018-05-03, 13:26
Jag använder pekskärm ganska mycket och har ännu inte hittat något annat problem än att jag ibland har för stora fingrar.

Det där med "fullt ut" kan jag väl inte garantera, men det fungerar väldigt smidigt på alla de vanliga funktionerna.

Patrik Hansson
2018-05-03, 14:01
Felet som Christer pratar om är ett problem att köra programmet i windows 10 som är inställt för surfplattläge och har inte egentligen inget med att göra att det är touchskärm(dock har ju alla plattor touchskärm).

Vi har inte gjort några utförliga tester med att köra med touch-skärm och inte som anpassat programmet speciellt för det. Dock fungerar det ok från de som likt C-J ovan testat. Allt som man kan göra med en mus bör gå bra att göra med touch. Vi har inga avancerad multi-touch funktioner.

Evafalk
2018-07-06, 13:42
Jag har windows 10, (125%) och touch-screen. Hade inte använt mig av detta, tryckte runt lite nu o översiktligt fungerar det. Har dock inte gjort någon fullskale test. Gjorde den till surf-platte-läge o då fungerade inte de knappar jag försökte med. (har en dator till, med samma win 20, touch, o surfplatteläge, har inte testat där än, den datorn behöver lite omvårdnad först