handdator

Visa fullständig version : Skannade kyrkböcker?



ronnecke
2011-04-01, 14:59
Hej!

Jag har börjat gräva lite i min pappas släktforskning och till att börja med följt allt som verkar ha med min släkt att göra i DisByt! Givetvis tar det slut lite för tidigt både lite här och där. Funderar därför på att köpa ett abonnemang för att kunna söka i gamla kyrkböcker.

Det finns ju några olika leverantörer av detta, som Ancestry, Svar och Arkiv Digital och jag blir inte klok på skillnaderna? Eller är det inga skillnader? Var får jag mest för pengarna? Eller får jag samma? Årsavgiften t.ex. verkar ju vara samma hos alla leverantörer.

Någon som har lite mer erfarenhet av detta än vad jag har?

Mvh, Per!

Lasse
2011-04-01, 19:16
Hej!
Jag själv har SVAR. Det påstås att Arkiv digital har bättre bilder, och så är det kanske, men jag är nöjd med SVAR. Dom har det mesta skannat som du kan behöva tycker i alla fall jag.

Lasse

m40484
2011-04-01, 20:44
Arkiv Digital har utan tvekan den bästa tekniska kvaliteten på bilderna. Vidare har de det absolut bästa bläddringsprogrammet. Tyvärr slutar deras täckning runt 1895, varför jag också har abonnerat på SVAR som täcker fram till 1940. De har också lagt ut i en databas 1880, 1890 och 1900 års folkräkningar. Ett fantatiskt bra hjälpmedel, tillsammans med Sveriges dödbok 1901-2009.

Vill man inte offra så mycket pengar kan Genline vara ett alternativ, men inte alls så komplett som de tre ovanstående.

ronnecke
2011-04-01, 21:11
Tack för inputs!

Jag laddade hem Arkiv Digitals program, körde det i demoläge och fick en väldigt positiv uppfattning. Lite synd att dom andra inte har ett demoläge så att man får en känsla för hur dom fungerar. Att AD inte går längre än till 1895 är ju inte bra. Sätter dom stopp där eller är det tänkt att dom ska fylla på?

Rolf Carlsson
2011-04-01, 22:28
AD håller på att skanna efter 1895. Många församlingar finn fram till ca 1940.

ronnecke
2011-04-01, 23:02
Tack alla! Då tror jag det är avgjort till ADs fördel. Blir lite sur (liten överdrift, kanske) på SVAR vars CD-produkter bara är för windows. Välkommen till den nya världen :-)

m40484
2011-04-01, 23:24
1. När jag skriver om SVAR menar jag inte deras CD, utan det som ligger ute på Internet. Men det kräver abonnemang. Deras bläddringsprogram heter DjVu, finns nog för mer än Windows. Men det är ett riktigt dåligt bläddringsprogram. Man står ut med det bara för att SVARs skannade material är av bättre kvalitet än Genline. Och så har de SCB-matrialet fram till 1940.

2. När det gäller AD så är det en mycket grov överdrift påstå att många församlingar är skannade till 1940. Det är ett yttesrst litet fåtal i dagens läge. AD är inte ens klara med Stockholms böcker fram till 1896. Delar av norra Sverige fattas också.
För övrigt så skannar inte AD, utan de fotograferar, vilket förklarar deras höga kvalitet.

3. Ska man bara ha en källa, är Genline det minst dåliga. De har skannat in allt mormonerna fotograferat samt allt eller det mesta av SCB-materialet.

SCB-materialet finnns inte hos AD, men hos SVAR och Genline. Soppigt? Javisst.

ronnecke
2011-04-01, 23:40
Jo, jag förstår att du menade internet. Att deras CD bara finns i windows-versioner var mer en reflektion. Det har ju hänt rätt mycket sen windows 95 och 98, typ. Jag får väl börja i en ände och se hur taggad jag blir och då lutar det nog åt AD. Tar det stopp där och jag fortfarande är på hugget får jag väl samla på mig fler abonnemang. Jag inser efter att ha kikat på ADs demo att det också är en hel vetenskap bara att läsa och förstå dessa böcker :-)

Rolf Carlsson
2011-04-04, 14:51
AD är "min favorit" p g a bildkvalitén. Det är inte svårt att hitta rätt socken och längd.

En sak är nog SVAR ensam om, nämligen Mantalslängderna, som kan vara till nytta för tiden före kyrkoböckerna. Detta går att abonnera på med korttidsabonnemang, när det är aktuellt.

Malviken
2011-08-28, 11:16
Numera täcker Arkiv Digital i stort sett hela Sverige och även i stort sett det som inte är sekretessbelagt. Det finns givetvis fortfarande luckor men de verkar fyllas på gradvis.

Mvh/Sten Magnusson