handdator

Visa fullständig version : Ändring av flagga ändrar datum för ändrad.



SAX
2018-05-07, 14:50
Jag har skickat in DNA-prover. För att underlätta skapandet av anträd har jag lagt till flaggor för respektive prov. Samtidigt har jag rättat de fel som jag har sett. Jag började med detta så fort jag fått 2018. Jag hade testat detta tidigare i betaversioner och konstaterat att flaggor inte påverkar ändringsdatum. När jag idag skulle kontrollera de personer som jag ändrat fick jag 15 000. Jag hade räknat med kanske 300.
Jag tycker att när man lägger till en flagga eller tar bort en flagga skall inte Ändrad i Personöversikten påverkas.

Christer
2018-05-14, 16:19
Det finns delade meningar i detta ärende. Vi har explicit diskuterat denna fråga i Produktrådet och kommit fram till att uppdateringsdatum/tid ska påverkas.

BrJohan
2018-05-15, 13:20
Intressant vore att få reda på Produktrådets motiv för ställningstagandet.

Det primära syftet med flaggor är väl att underlätta eller möjliggöra sökningar och de är då helt knutna till släktforskarens mer eller minde tillfälliga sökbehov. Individerna eller familjerna och deras relationer påverkas ju inte av flaggors när- eller frånvaro. GEDCOM-data påverkas inte heller.

Vore det inte mera rimligt att låta ändringstidstämpeln modifieras enbart då 'substans'-data för individer eller familjer ändras?

Christer
2018-05-15, 14:27
Produktrådet diskuterade i termer av data om personen. Flaggor kan användas på flera sätt bl.a. för att visa på olika egenskaper hos personen. Dessutom fanns ett arv från Disgen 8 att ta hänsyn till.