handdator

Visa fullständig version : Grafik i gränssnittet gör upplevelsen trög och långsam (bilder, ikoner och cachning)



Andreas Jansson
2018-05-16, 14:16
Foton i familjeöversikten gör att gränssnittet känns trögt. Även ikonerna i menyraden (på Dg2016) är "tröga" i visningen, som att de läses från disk varje gång gränssnittet behöver ritas om, istället för att tas från minnet efter första inladdning.
Ikonerna dyker upp en i taget, visserligen relativt snabbt, men det ser inte så roligt ut; inget man brukar se i andra program, och så beter de sig inte i Disgen 8.2.

Detta upplevs på en dator som i.o.f.s. inte är den snabbaste idag (snurrande hårddisk, ej SSD).

Finns det några planer på att förbättra upplevelsen vad gäller grafikvisning? T.ex. genom att låta foton och ikoner (all grafik) cachas i ram-minnet, i och med att man visar bilden första gången (om avsaknad av cachning är orsaken).

Andreas Jansson
2018-05-28, 22:13
Jag lyckas inte upprepa det jag beskrev om ikoner nu. Men foton är ett problem. Gränssnittets uppritning "stakar sig" när man visar personer som har foto i familjeöversikten. Även ättlingar påverkas, åtminstone så länge en person med foto finns som t.ex. farfar i översikten. Då visas inte ens farfaderns porträtt, men bilden laddas troligen in, eftersom trögheten består. För demo-film, se
https://drive.google.com/file/d/1U71siHdT6neUu8FeyVELp7nLiMVdPORR/view?usp=sharing

Tumnaglar borde genereras första gången man går in på en bild, och eventuellt cachas, för att komma tillrätta med detta problem!

Torgny Larsson
2018-05-28, 23:25
Var har du din datamapp och var har du dina bilder? Har du dem på din hårddisk.

Andreas Jansson
2018-05-29, 11:12
Ja, det stämmer, de ligger på datorns hårddisk. Små bilder i JPG-format som jag lagt in bara för att testa nu.
1481
Är min gissning felaktig att de läses upp från hårddisk och anpassas till tumnaglar var gång de ritas om, istället för att cachas?

DanielBerglund
2018-06-02, 23:30
Är min gissning felaktig att de läses upp från hårddisk och anpassas till tumnaglar var gång de ritas om, istället för att cachas?
Nej, det är rätt uppfattat. Tumnaglar för bilder cachas inte. Jag skriver ett förbättringsförslag (nr 5065) på det.

Däremot ikoner är inkompilerade i programmet och läses tillsammans med detta, så har du bara normalt med minne i datorn så stannar de kvar där så länge programmet kör.

Andreas Jansson
2018-06-03, 20:09
Utmärkt, tack!

(Verktygsradens ikoner tycks, som jag skrev den 28/5, för övrigt inte vara något problem; jag kan inte upprepa det jag trott mig minnas från en tidigare testperiod av programmet.)