handdator

Visa fullständig version : GEDCOM från Disgen 2016 till Family Tree DNA



m56319
2018-05-17, 14:19
Jag har just exporterat GEDCOM till FTDNA, och alla personer blev 'unknown birth'.

På FTDNA hittar jag inget om datum standard, i Disgen kör jag ju med YYYY-MM-DD,
borde inte GEDCOM kunna hantera sådana saker...???

C-J Gustafsson
2018-05-17, 16:42
Jag har gjort export till FTDNA med hjälp av Disgens GEDCOM och det har inte varit några problem med varken datum eller plats för händelser.

Förutsättningen för datum är dock att du använt Disgens "riktiga" datum och inte registrerat datum som texter i det format du angett här. Datum angivna som text återges lika i GEDCOM filen.

Riktiga datum skrivs i GEDCOM filen som dd MMM ÅÅÅÅ, där månad är angiven med bokstäver.

Titta i GEDCOM filen du använt på hur datumen ser ut.

Eva Dahlberg
2018-05-17, 20:27
Hej Gunnar! Bara en koll - har du valt notiserna för exporten? Är det bara födelsedatum som blivit unknown?

Hälsningar,
Eva

m56319
2018-05-18, 01:24
Jag har gjort export till FTDNA med hjälp av Disgens GEDCOM och det har inte varit några problem med varken datum eller plats för händelser.

Förutsättningen för datum är dock att du använt Disgens "riktiga" datum och inte registrerat datum som texter i det format du angett här. Datum angivna som text återges lika i GEDCOM filen.

Riktiga datum skrivs i GEDCOM filen som dd MMM ÅÅÅÅ, där månad är angiven med bokstäver.

Titta i GEDCOM filen du använt på hur datumen ser ut.

Nu blev jag väldigt förvånad.!
Jag har visserligen bara använt Disgen drygt 1 år men jag har aldrig observerat någon STOR varningsskylt att datum måste anges i en urgammal amerikansk standard "som dd MMM ÅÅÅÅ, där månad är angiven med bokstäver."

T.ex. Windows/EXCEL har länge haft bl.a. datum enligt YYYY-MM-DD, vilket är nästan allenarådande i Sverige.
Jag har aldrig märkt att Disgen 2016 har haft problem att förstå mina datum angivelser.

När jag nu har tittat i GEDCOM filer så blir jag mer förvånad. Jag har gjort GEDCOM export både med Disgen 2016 och Disgen 2018 igår och idag, och i dessa filer hittar jag varken "BIRT" (födelse) eller "DEAT" (död) och alla datumangivelser är av typen "DATE 28 JUN 2017".
Men jag gjorde en GEDCOM export den 2017-10-18, dvs med Disgen 2016, jag har tidigare inte använt denna GEDCOM.
När jag tittar i den filen så hittar jag massor med "BIRT" (födelse) och "DEAT" (död) och där har datumen konverterats OK till dd MMM YYYY.

Nu har jag provat att läsa över denna gamla fil till FTDNA men det blev lika dåligt resultat: "Born unknown" resp. "Death unknown".

Just nu känner jag mig helt ställd, på FTDNA finns en massa personnamn med alla data "unknown".

m56319
2018-05-18, 01:30
Hej Gunnar! Bara en koll - har du valt notiserna för exporten? Är det bara födelsedatum som blivit unknown?

Hälsningar,
Eva

Hej,
jag har valt standard notiser för export. Endast personnamn kommer fram till FTDNA med data: "Born unknown" resp. "Death unknown".

C-J Gustafsson
2018-05-18, 09:18
Hej Gunnar

Du missuppfattade nog mig tidigare. Det är GEDCOM formatet för datum som är dd MMM ÅÅÅÅ och det ser Disgen till att det blir om Disgen fått ett korrekt datum. Man behöver alltså inte ange det formatet själv.

Men om du läser de data som du anger i GEDCOM filen, BIRT och DEAT med datum i rätt GEDCOM format så måste det vara något annat som inte fungerar.

Om du vill kan du maila GEDCOM filen till mig (08.55245912@telia.com) skall jag kolla vad det är för problem.

m56319
2018-05-18, 13:42
Hej Gunnar

Du missuppfattade nog mig tidigare. Det är GEDCOM formatet för datum som är dd MMM ÅÅÅÅ och det ser Disgen till att det blir om Disgen fått ett korrekt datum. Man behöver alltså inte ange det formatet själv.

Men om du läser de data som du anger i GEDCOM filen, BIRT och DEAT med datum i rätt GEDCOM format så måste det vara något annat som inte fungerar.

Om du vill kan du maila GEDCOM filen till mig (08.55245912@telia.com) skall jag kolla vad det är för problem.

Hej,
TACK för svar, det finns nog 2 problem.
1/
Jag förstår inte den senaste GEDCOM exporten, gjord med Disgen 2018, där finns inga vettiga datum konverteringar, bara typ "28 JUN 2017",
men "Disgen 2016 2017-10-18" GEDCOM export verkar OK. Jag bifogar tacksamt till dig bägge dessa filer, snart.
2/
I natt hittade jag en gammal Ancestry GEDCOM fil från 2011, som jag vet har fungerat på FTDNA.
Jag lade in den i fjol efter min DNA analys och då såg allt OK ut.
Men när jag nu försökte importera den till FTDNA så blev det lika dåligt resultat: "Born unknown".
Jag har skrivit en felanmälan till FTDNA, de måste har gjort något med sin import av GEDCOM...

m56319
2018-05-18, 23:51
Hej Gunnar

Du missuppfattade nog mig tidigare. Det är GEDCOM formatet för datum som är dd MMM ÅÅÅÅ och det ser Disgen till att det blir om Disgen fått ett korrekt datum. Man behöver alltså inte ange det formatet själv.

Men om du läser de data som du anger i GEDCOM filen, BIRT och DEAT med datum i rätt GEDCOM format så måste det vara något annat som inte fungerar.

Om du vill kan du maila GEDCOM filen till mig (08.55245912@telia.com) skall jag kolla vad det är för problem.

Hej Carl-Johan,

mycket TACK för din hjälp och ursäkta att jag missuppfattade dig.
Jag var slarvig, fick ett hjärnsläpp, och läste inte på skärmen när jag gjorde GEDCOM export med Disgen 2018, jag inbillade mig att jag skulle ha valda egenskaper i rutan till vänster och plockade alltså bort de viktiga data, födelse och död, från rutan till höger.
Det blev alltså helt fel och bakvänt.
Kanske dessa tokigheter gjorde att FTDNA inte senare ville hantera även en riktig GEDCOM fil.? När jag nu på kvällen gick in och tittade så hade dom fixat så att den sista inläsningen i natt, GEDCOM från 2011, såg helt OK ut.
Jag har nu gjort ny riktig GEDCOM export, och nu gick det bra att överföra den till FTDNA.

Jag har nu också fått mail svar från FTDNA, de skriver inte vad som var grundfelet men lovar att hjälpa till om jag har mer problem, de skriver:
" Please be sure the name on record for the kit is present in the GEDCOM and that the profiles are set to public."

Mycket TACK till Carl-Johan.