handdator

Visa fullständig version : Genomgående ändring av efternamn i Disgen 8.2



Mats Norberg
2011-04-03, 19:19
Hej alla forskarkollegor!

Jag undrar om någon vet om jag kan ändra efternamn genomgående i Disgen 8.2?
Mitt problem är att jag av olika skäl tidigare matade in efternamnet med versaler. Exempelvis blev personen inmatad som ANDERSSON, Anders* Erik o s v genomgående på alla efternamn A-Ö.
Jag har läst litet om textexportering i Disgens manual men inte fått något att fungera än.

Jag skulle alltså t ex via Wordpad med ett kommando kunna ändra efternamnet från ANDERSSON till Andersson utan att behöva gå in och manuellt göra ändringen person för person.
Slutresultatet skall alltså bli Andersson, Anders* Erik istället för ANDERSSON, Anders* Erik.
I annat fall kan jag ju ändra litet då och då - men finns en lösning så vore det ju jättebra och enkelt.
Tack på förhand hälsar

Forskarkollegan Mats Norberg,
Borlänge

C-J Gustafsson
2011-04-05, 15:54
Hej Mats

Någon funktion i Dis finns inte som fixar ditt problem. Du skriver inte hur många personer det handlar om men att ändra varje namn manuellt är ju mycket jobb.

Är det ett rimlingt antal efternamn kan du få lite hjälp genom att exportera ditt data till en textfil (tx8). Den kan du sedan med t.ex programmet Anteckningar via "sök" och "ersätt" ändra alla ANDERSSON till Andersson. Det är en mycket säker funktion. Sen måste man upprepa detta för varje efternamn.

När det är klart använder du importfunktionen i Dis för att ladda tillbaka det ändrade datat.

Karl-Edvard Th
2011-04-05, 23:03
Hej Mats

Om man använder export/import i textformat så kan man vid importen ange om man vill ha stora bokstäver i namnet eller bara stor begynnelsebokstav,
detta både i förnamn och efternamn.

Men testa med import i en ny datamapp och tyvärr så missar Du kopplingarna till Disgen orterna och till källträder om Du använder dessa.