handdator

Visa fullständig version : Biologiska föräldrar till fosterbarn



Lotte
2018-06-17, 20:52
Hej! Hur får jag in biologiska föräldrar till ett fosterbarn. Jag har således fosterföräldrar och har hittat pojkens biologiska mor. Tack på förhand Lotte

m00707
2018-06-18, 10:16
Om du öppnar Personöversikten, så har du en ruta med Föräldrar där.
Klicka på Lägg till fler föräldrar, ange modern där och att hon är biologisk (B).

Christer
2018-06-18, 10:31
Ett enklare sätt med "dra och släpp" beskrivs i https://www.dis.se/koppla-personer

Lotte
2018-06-18, 22:17
Tack så mycket, nu har pågen även fått en biologisk mamma. Mamman fanns inte redan, så jag fick använda Gunnars tips. Tänk jag var där och kollade, men hittade inget lämpligt för jag gick inte utanför ramen och kollade så högt upp, men nu vet jag. Tack, tack
Även ditt svar, Christer, uppskattade jag för jag visste inte att jag kunde koppla faddrar genom att dra och släppa. Det skall jag testa nästa gång.

Lotte
2019-04-10, 19:25
Hej igen!
Nu sitter jag i samma sits, men nu fixar jag inte det. Jag har gått utanför ramen och klickat på alla ställen där det står "Lägg till", men tji, jag hittar inte det rätta stället. Skulle jag kunna få lite mer hjälp, så skall jag skriva ner det bland mina anteckningar som gäller disgen.

Evafalk
2019-06-10, 20:45
hittar inte heller lägg till föräldrar längre. har sett det förr

Christer
2019-06-11, 15:40
Jag tror att förklaring går att finna i handledningen (https://www.dis.se/koppla-personer)

Evafalk
2019-06-11, 16:00
läst handledning
förfarandet att få upp lägg till föräldrar får man inte upp om man vill ÄNDRA, genom att ta bort personen, o lägga till kan man göra det.

sen gick det inte att få första mamman att vara adoptiv, dvs adoptera två gånger.
gifte 1 pappa adoptiv - och mamma adoptiv
gifte 2 pappa nr 2 adoptiv, och mamman är fortfarande adoptiv

kanske lite udda läge, får göra en notering

Edgar
2019-06-11, 18:19
Så här skulle jag ha gjort:

Jag utgår ifrån att jag har adoptivföräldrarna och Sonen som adoptivson till dessa. Så hittar jag de biologiska föräldrarna, som jag inte tidigare har i din databas. Då lägger jag in Biologisk far som obesläktad man, hans gifte med Biologisk mor och Biologisk mor. Så delar jag fönstret så att jag får två familjeöversikter. I den ena har jag redan Biologisk far och Biologisk mor. I det andra lägger jag så adoptivfamiljen med Adoptivfar, Adoptivmor och Sonen. Jag har då det som visas i min Bild 1. Så markerar jag Sonen i adoptivfamiljen och håller ned Skifttangenten medan jag drar Sonen till giftesrutan i den biologiska familjen, se min bild 2. När jag så släpper musknappen, får jag upp dialogrutan i bild 3. Där kan jag välja typ av förälder och väljer naturligtvis Biologisk för båda föräldrarna. Sonen har så fått sina biologiska föräldrar på plats, se bild 4.

Här har jag utgått ifrån att båda biologiska föräldrarna är nya i databasen. Men principen är densamma även om det t.ex. skulle vara så att man bar råkat hitta den ena av de biologiska föräldrarna, att den biologiska föräldern har haft en tidigare relation till någon av adoptivföräldrarna etc. Man lägger upp två familjeöversikter. I den ena ligger adoptiv/fosterfamiljen, i den andra den/de biologiska föräldern/föräldrarna. Med skifttangenten nere dras barnet till relationen med biologisk förälder.

Ytterligare varianter är naturligtvis möjliga. Läs vidare i handledningen.

Evafalk
2019-06-11, 18:40
i mitt fall, finns ingen känd biologisk mor, men de första adoptivföräldrarna har av misstag i databasen skrivits som B, men det går inte att ändra.
jag lägger ner detta, eller så får jag koppla bort dem o göra om från början

Jag kopplade nu bort de båda barnen o kopplade in dem igen, DÅ fungerar allt som skrivits o sagts, att ÄNDRA går inte. nu har de fått sina adoptivföräldrar

Edgar
2019-06-11, 20:47
OK, så gick det ju också att göra.
Men visst kan man ändra typen av förälder för ett barn. I Föräldrapanelen i barnets Personöversikt står de båda biologiska föräldrarna med ett [B] framför namnet. Klicka på [B] så får du en panel där du kan ändra förälderns typ.

Christer
2019-06-12, 11:25
Eva - du kan ändra om du går till föräldra panel i personöversikten och klickar på [A] eller vilket alternativ du nu har.

Lotte
2019-06-18, 17:59
Ett stort tack för alla bra förslag så nu hoppas jag att jag kan fixa det själv nästa gång det dyker upp.
TAck, tack, tack

Torgny Larsson
2019-06-19, 11:42
Gunnar. Den knappen i panelen Föräldrar i Personöversikten, försvann redan med 2018 och finns inte heller i 2019.
Använd i ställer drag-och-släpp mellan två Familjeöversikter.

Eva Dahlberg
2019-06-19, 13:01
Gunnars svar är ju från 2018, exakt ett år sedan och kanske från strax innan han bytte från 2016.
Hälsningar,
Eva

Torgny Larsson
2019-06-19, 13:14
Oops!

Evafalk
2019-06-19, 17:00
OBs, jag har löst mitt problem med att ta bort o lägga till. Tror att just den kombinationen jag hade, till den jag ville ha inte lät sig göras (i alla fall inte efter mina 10 försök)