handdator

Visa fullständig version : Din databas är tom!



ubl
2018-06-30, 12:06
Jag har gjort ett längre uppehåll i släktforskningen men ville nu göra några sökningar i databasen till Disgen 2016.6. Men i stället fick jag meddelandet "Din databas är tom!". Jag undrade naturligtvis över varför. Men ingen skada skedd. Med hjälp av en backup gjorde jag en återläsning, och sedan kunde jag söka i databasen. Men det dröjde faktiskt endast några dagar så upprepade sig den här beskrivna situationen: "Din databas är tom!". Och nu har detta hänt för sjätte gången. Vad är det som händer? :eek:

Torgny Larsson
2018-06-30, 16:02
Tag kontakt med en fadder. Låter som att programmet mister kontakten med datamappen. Bör undersökas.

walgot
2018-07-01, 12:08
En av mina släktforskande vänner avslutade i förtid sin provperiod med Disgen 2016 efter att ha fått just detta felmeddelande som väl borde betyda att databasen påträffats, men att den saknar innehåll.

Torgny Larsson
2018-07-01, 14:45
Tja det är nog inte så som är fallet. Om det inte är så att du har något annat program som tar bort, byter namn på eller flyttar din datamapp, så finns den kvar. Det är bara det att om den t.ex. flyttats till annan plats, t.ex
av en mobiltjänst, då hittar Disgen inte den, utan skapar en ny tom datamapp, ofta med namn Datamapp-5 eller liknande.
Du kan leta upp din datamapp med funktionen "Hantera datamapp" och välj "lägg till befintlig datamapp" och leta upp dina datamapp. Det som krävs är att du vet var din Disgen datamapp ligger på hårddisken (normalt i mina dokument) och vad den heter.
Du kan lära dig mera om Disgens datamapp på vår hemsida under under Kontakt>Disgensupport där finns Disgen-vanliga frågor > Datamappar och backup.

ubl
2018-07-01, 15:08
Mappar och filer ligger rätt: C:\Users\UlfL\Documents\Disgen\Datamapp-1. Nu har jag återläst en ny kopia DG2016_20161216_1148 från molnet och det fungerar bra. Än så länge! Jag misstänker att något av mina "renhållningsprogram" ställer till det så nu ska jag kontrollera Disgen varje dag och samtidigt notera vilka program jag kör.

Torgny Larsson
2018-07-01, 15:26
Det är troligy så att dessa städprogram inte känner till vilka filer som tillhör Disgen. Bl.a. ligger förteckningen över varje Disgen-versions Lista över Datamappar (= de som finns i Hantera data.appar) i registret, för att de alltid skall vara tillgängliga om man av- eller installerar eller uppdaterar en version. Om städnimgsprogrammet går in där och rensar bort dem, då skapar Disgen en ny tom datamapp. Det kan också vara så att stödprogrammet tar bort hela datamappen fysiskt.
Har inte så mycket erfarenhet av sådana program, har aldrig använt sådana, skeptiskt. Bättre om man själv kan hålla koll på sina program, och vad man använder. Men förstår att det kan kännas omöjligt, speciellt om man prövar på alla möjliga program, och sånt som installeras utan att man vet.

ubl
2018-07-01, 20:39
Nu har jag börjat testa de rensningsprogram som jag har på datorn, program som är nödvändiga för att hålla skadlig kod borta. Det blev träff när det gäller AdwCleaner, som är ett bra program för att få bort exempelvis trojaner och s k PUPs (Potentiellt oönskade program). När jag sökt igenom datorn efter sådan skadlig kod och sedan rensat, kontrollerade jag Disgen. "Din databas är tom!" När jag sedan kontrollerade mappen visade det sig att AdwCleaner näst intill tömt "Data Base File" på dess innehåll, dvs hela min släktforskning. Det ska bli intressant att se om jag har fler program på datorn som förstör Disgen. Återkommer om detta.

ubl
2018-07-01, 22:07
Inga andra program påverkar Disgen. Jag har nu kört AdwCleaner ännu en gång, vilket naturligtvis resulterade i att "Din databas är tom!". Jag har dessutom tittat på loggfilen som ser ut såhär:
Deleted: [Key] - HKU\S-1-5-21-2286111029-533112456-1073495960-1001\Software\DIS
Deleted: [Key] - HKCU\Software\DIS
Deleted: [Key] - HKU\S-1-5-21-2286111029-533112456-1073495960-1001\Software\DIS
Deleted: [Key] - HKCU\Software\DIS

Ingen tvekan alltså. AdwCleaner tömmer Disgens databas. Alltså måste jag avinstallera AdwCleaner.
Min fråga blir då, har det uppmärksammats tidigare att något annat program påverkar Disgen på det här sättet?

hellgrea
2018-07-01, 23:58
Hej Ulf,

Jag skulle rekomendera att du inte använder några rensningsprogram utan installerar eller aktiverar ett virusprogram.

Om du använder Windows så ingår sedan ett par år tillbaka Defender som ger ett fullt tillräckligt virusskydd för en standardanvändare.

Hälsningar
Anderz Hellgren
Teknisk fadder i DIS